Jeremiah Albinus nieuwe CMO van fonQ

december 15th, 2015

Utrecht, 15 december 2015 – Webwarenhuis fonQ heeft Jeremiah Albinus (32) per direct aangesteld als CMO. De eindverantwoordelijkheid van marketing lag hiervoor bij directielid Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ.

Albinus die acht jaar werkzaam is bij fonQ, waarvan zes jaar in de rol van Online Marketing manager, over zijn aanstelling: “Voor fonQ zien we volop kansen, maar we staan als retailmerk ook voor enorme uitdagingen. Omnichannel rukt op, gevestigde retailers grijpen diep in hun marketingportemonnee en het woord ‘beleving’ raakt een uitgehold begrip in de industrie. Ik heb er het volste vertrouwen in dat wij hierin onderscheidend blijven, omdat ik sterk geloof in ons merk. Wat veel klanten en partners van fonQ al weten: er zit een bepaalde magie in onze formule en organisatie. Het is mijn plan om dit meer centraal te stellen in onze processen en het de aandacht te geven die het verdient.”

Kerssemakers licht het volgende toe over de aanstelling van Albinus: “fonQ mag zich rekenen tot de top zes pure players in retail Nederland en een van de e-commercebedrijven van het eerste uur. Pionieren met vallen en opstaan is altijd onze kracht geweest. Om als retailmerk futureproof te zijn, moet het bouwen van een merk beter geborgd worden binnen het directieteam. Wegens zijn ervaring in het digitale landschap, zijn analytische benadering van marketing en zijn trackrecord binnen fonQ zijn wij ervan overtuigd dat Jeremiah ons hierin kan versterken.”

Naast de marketingdirecteur bestaat de directie van fonQ uit: Joost Wels (CCO), Jan-Noud Hutten (COO) en Patrick Kerssemakers (CEO).

fonQ.nl lanceert nieuw responsive platform

oktober 21st, 2015

Utrecht, 21 oktober 2015 – Webwarenhuis fonQ is met het Nederlandse domein fonQ.nl live gegaan met een nieuw platform. De nieuwe frontend werkt responsive, waardoor de website gebruiksvriendelijk is voor uiteenlopende devices en geschikt is voor verschillende resoluties. Het webwarenhuis speelt hiermee in op het toenemende gebruik van tablet en smartphone door de consument.

Marktaandeel smartphone stijgt
Meer dan de helft van het verkeer van fonQ.nl is afkomstig van tablet en smartphone, waarbij laatstgenoemde snel stijgt in marktaandeel. “Door de snelle adoptie van 4G en de hoge beschikbaarheid van WiFi hoeven we niet meer zo lean te ontwikkelen voor mobiel. We kunnen nu een veel rijkere ervaring op smartphones bieden dan in het verleden. Dat is ook nodig, want smartphones zijn steeds meer een verlengstuk van gedachten en daardoor de start van koopgedrag. De strijd onder retailers wordt tegenwoordig uitgevochten op telefoons”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe. Ongeveer 30 procent van het verkeer van fonQ.nl komt binnen via smartphone.

De standaard willen zetten
In samenwerking met platformdeveloper Netivity heeft de e-commerce afdeling van fonQ afgelopen jaar gewerkt aan een nieuwe frontend dat het oude platform samenbrengt met de mobiele website. Het webwarenhuis breekt hierbij met de strategie om te werken met een apart mobiel domein. “Als ontwikkelaar van innovatieve internet software voor tientallen toonaangevende e-commerce partijen werken we al lange tijd samen met fonQ. Veel van wat we bij Netivity bedenken, ontstaat mede door de ideeën van fonQ. Ook deze nieuwe stap laat dat weer zien. Het is gebaseerd op een geëvolueerde visie op omnichannel, die wij delen”, aldus Wim Selles, directeur van Netivity.

Groeien en innoveren
De livegang van het platform gaat gepaard met een roadmap en een lijst van nieuwe optimalisaties en A/B-testen. Kerssemakers zegt: “Hoewel elke pixel en regel code is uitgedacht door onze specialisten zien we intern de huidige website meer als een bètaversie. Het oude platform blokkeerde veel ideeën. Nu dat probleem is verholpen, kunnen we eindelijk weer verder bouwen. De komende tijd staat dan ook volop in het teken van blijven ontwikkelen en onze emotional commerce-strategie goed neerzetten binnen het nieuwe platform. We zijn nog maar net begonnen.”

fonQ lanceert MOOI magazine

oktober 19th, 2015

Utrecht, 19 oktober 2015 – Webwarenhuis fonQ heeft een nieuw inspiratiemagazine voor wonen, koken en lifestyle gelanceerd: MOOI magazine. Dit crossmediale platform van fonQ.nl zet de combinatie van ontdekken, inspireren en kopen centraal. Het magazine verschijnt vier keer per jaar met een oplage van 200.000 per editie en wordt grotendeels via de bestellingen van de webshop verspreid.

Strategische zet voor het merk fonQ
MOOI magazine is een vernieuwend concept en vervangt de fonQ catalogus, die sinds 2009 twee keer per jaar werd uitgebracht. De catalogus paste niet meer binnen de huidige emotional commerce-strategie van het webwarenhuis, waarbij het inspireren van de consument voorop staat. Door een creatieve manier van communicatie en het creëren van beleving bij de consument wil fonQ zich als merk onderscheiden. “Het medialandschap verandert. Ook retailers nemen de rol van uitgever op zich en een fysiek magazine waarmee wij de klant kunnen inspireren, past perfect bij het merk fonQ. Met de komst van MOOI magazine kunnen wij ons merk meer laden en koppelen aan wonen, koken en lifestyle”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ.

Relevante en waardevolle content
Voor de invulling van MOOI magazine werkt fonQ samen met haar leveranciers. Het creëren van relevante en waardevolle content is het uitgangspunt. “Wij geloven in native advertising, een vorm van publishing waarbij advertenties onderdeel zijn van de reguliere content. Door producten en merken van onze leveranciers te koppelen aan huidige thema’s, trends en seizoenen wordt de content voor de lezer relevant en de moeite waard om te lezen”, licht Kerssemakers toe. Exclusiviteit wordt daarbij gewaarborgd. Het magazine bevat 84 pagina’s, waardoor slechts een klein deel van de 750 merken en het assortiment – inmiddels ruim 50.000 producten – kan worden uitgelicht.

fonQ als mediabureau
Het magazine is volledig door het interne mediabureau van fonQ – dat bestaat uit een eigen salesteam, redactie en designafdeling – gecreëerd. Daarnaast wordt samengewerkt met bloggers uit het fonQ Bloggersnetwerk. Het magazine valt op door haar unieke stijl, waarbij de focus ligt op de passie voor mooie en bijzondere producten. Door middel van reportages, interviews, productreviews, recepten, tips en andere inspirerende en themagerichte content trekt het de aandacht van de doelgroep. MOOI magazine richt zich op vrouwen en mannen tussen de 25 en 54 jaar met een bovengemiddelde interesse voor trends en toonaangevende producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.

fonQ wint Webshop Award categorie Warenhuis

september 15th, 2015

Utrecht, 15 september 2015 – Webwarenhuis fonQ.nl – compleet in wonen, koken en lifestyle – is tijdens de ABN AMRO Webshop Awards 2015-2016 verkozen tot beste warenhuis. Afgelopen maanden hebben ruim 296.000 consumenten meer dan 400 (web)winkels beoordeeld over 30 verschillende categorieën. Met het winnen van de categorie Warenhuis liet fonQ.nl de overige genomineerden Bol.com, HEMA, IKEA en Wehkamp achter zich.

Serviceverbetering en bouwen aan merk
Afgelopen jaar heeft fonQ.nl op verschillende punten haar service verbeterd. Naast 24/7 bezetting in het magazijn en een klantenservice die de zeven dagen per week bereikbaar is, heeft de webwinkel deze zomer zondagbezorging doorgevoerd. Hierdoor biedt fonQ.nl de mogelijkheid elke dag van de week voor twaalf uur ‘s nachts een bestelling te plaatsen en deze de volgende dag in huis te hebben. Naast serviceverbetering richtte het webwarenhuis  zich op het vergroten van de naamsbekendheid van fonQ en het bevorderen van merkvoorkeur door middel van een landelijke tv-campagne.

“Het winnen van de Webshop Awards is voor ons een bevestiging dat wij de juiste weg zijn ingeslagen. Het verbeteren van onze service, het versterken van het merk fonQ en de emotional commerce-strategie waarbij inspiratie de boventoon voert, zorgen ervoor dat consumenten ons steeds beter weten te vinden en het bestelgemak ervaren”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe. Ook het komende jaar blijft de focus op zowel het verbeteren service als inspireren. Aandachtspunten daarbij zijn het verder vergroten van de gebruiksvriendelijkheid van de website, het verrijken van het platform met inspirationele content en meer samenwerken met influencers.

fonQ opent vernieuwde Inspiratie Showroom

september 2nd, 2015

Verstevigen van autoriteit op het gebied van interieur en design 

Utrecht, 2 september 2015 – Met de vernieuwde Inspiratie Showroom van fonQ, gevestigd in het hoofdkantoor te Utrecht, wil webwarenhuis fonQ meer autoriteit claimen op het gebied van interieur en design. Op een oppervlakte van 650m² zijn diverse stijlstudio’s gecreëerd, waarin een selectie van het assortiment van ruim 40.000 producten is gepresenteerd.

Van service showroom naar inspiratie showroom
Waar voorheen de showroom van fonQ voornamelijk fungeerde ten behoeve van serviceverlening, legt het webwarenhuis nu de focus op beleving en inspiratie. Naast het fysieke punt voor het ophalen en retourneren van bestellingen, biedt fonQ hier nu ook fysieke inspiratie voor haar klanten. “Een showroom waar klanten producten kunnen bekijken, is voor ons erg belangrijk. Met name sinds de uitbreiding in designproducten merken wij dat hier nog steeds vraag naar is. Een showroom moet in dat geval wel aansluiten bij onze emotional commerce strategie. Beleving creëren en inspiratie bieden staat daarom in onze vernieuwde showroom voorop”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe.

Inspiratie Showroom inzetten voor branding
Naast het verlenen van service en het bieden van inspiratie zet het webwarenhuis de Inspiratie Showroom in ter versteviging van het merk fonQ. Door het tonen van bijzondere en kleurrijke producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle weerspiegelt de vernieuwde showroom het ruime assortiment en draagt het de visie van fonQ naar buiten. Mooie producten van kwalitatieve A-merken staan hier, net als in de tv-campagne van fonQ, centraal.

Samen met interieurontwerper Paul Noordijk is een concept uitgedacht waarbij producten centraal staan. “Ik vond het belangrijk om één homogeen ontwerp te realiseren dat overal letterlijk met elkaar in verbinding staat. Dit zorgt voor rust en structuur in het gevarieerde aanbod van fonQ. Om de focus op het product te leggen en daarnaast de ‘no nonsense’ en betaalbaarheid van fonQ te benadrukken, is voor het materiaal naturel OSB gekozen. Qua kleur is een gradiënt in de fonQ-blauwe kleur aangebracht wat de ruimte extra perspectief geeft”, aldus Noordijk. De verbouwing is overgelaten aan Brandwacht en Meijer; een decor- en interieurbouwbedrijf dat onder andere het decor van de musical Soldaat van Oranje en het interieur van diverse horecaconcepten en warenhuizen heeft verzorgd.

Kijk hier voor een sfeerimpressie van de fonQ Inspiratie Showroom.

fonQ maakt zondagbezorging mogelijk

juni 3rd, 2015

7 dagen per week vóór middernacht besteld, morgen in huis

Utrecht, 3 juni 2015 – Afgelopen weekend is webwarenhuis fonQ.nl van start gegaan met zondagbezorging. Sinds vorige week is pakketbezorging op zondag voor PostNL geen proef meer. Het webwarenhuis, dat afgelopen jaar ruim 700.000 pakketjes verstuurde, heeft voldoende vertrouwen dat zij deze extra service samen met PostNL kan faciliteren.

Voor middernacht besteld, morgen in huis
Met het doorvoeren van zondagbezorging biedt fonQ.nl de mogelijkheid elke dag van de week voor twaalf uur ‘s nachts een bestelling te plaatsen en deze de volgende dag in huis te hebben. Wanneer op zaterdag voor middernacht een bestelling wordt geplaatst, kan de klant aangeven of het pakket de volgende dag nog wordt bezorgd. De aflevering vindt dan plaats op zondag tussen 12:00 en 20:00 uur en de klant ontvangt ‘s ochtends een sms met het bezorgtijdvak van twee uur. Voorheen werden deze pakketten op zijn vroegst maandag bezorgd.

In het weekend oriënteren en kopen
Zowel oriëntatie als het doen van aankopen kent flinke pieken in het weekend. De consument is steeds meer gewend aan de volgende dag levering, waardoor zondagbezorging steeds wenselijker is. Pakketbezorging op zondag is een service-uitbreiding op de avondbezorging die fonQ.nl vorig jaar al doorvoerde. “Wij merken dat de consument behoefte heeft om bestellingen buiten kantooruren te ontvangen. Door deze toegenomen behoefte en het reeds behaalde succes met avondbezorging hebben wij besloten nu ook de mogelijkheid te bieden om op zondag je bestelling te ontvangen”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe.

Spreiden van druk
Het webwarenhuis, dat afgelopen jaar een groei van 35 procent doormaakte, denkt met het doorvoeren van zondagbezorging de druk van het weekend meer te kunnen spreiden waardoor het zwaartepunt minder op maandag ligt. De shifts van het magazijn, dat sinds enkele maanden al 24/7 bezetting draait, zijn zo aangepast dat de pakketten op tijd aan PostNL geleverd kunnen worden. Daarnaast heeft zondagbezorging consequenties voor de klantenservice, die ook op zondag telefonisch bereikbaar is voor vragen.

Omzet fonQ in 2014 naar 49 mln

april 8th, 2015

Utrecht, 8 april 2015 – Webwarenhuis fonQ heeft in 2014 een omzetgroei van 35 procent doorgemaakt. De omzet steeg naar ruim 49 miljoen euro. Deze groei is mede te danken aan de eerste landelijke tv-campagne, die het webwarenhuis vanaf mei 2014 is gestart.

Volledige focus op het merk fonQ
Het webwarenhuis heeft een vruchtbaar jaar achter de rug. Met een totaal van 700.000 pakketjes werd in 2014 ruim 40 procent meer pakketjes verstuurd dan het jaar ervoor. De landelijke tv-campagne ‘Mooi gevonden op fonQ.nl’ lijkt een belangrijke factor te zijn voor de behaalde omzetgroei. Met de opvallende tv-reclames richt fonQ zich op het vergroten van de naamsbekendheid en het bevorderen van merkvoorkeur bij bestaande klanten. De tv-campagne, die op verschillende televisiezenders te zien was, wierp zijn vruchten af en vergrootte de naamsbekendheid van fonQ in Nederland van 22 procent naar 51 procent. Om de focus op fonQ te behouden zijn in 2014 bewust licentiecontracten met andere webwinkels, zoals Rituals en diverse mediapartijen, beëindigd.

Om de groei te faciliteren zijn belangrijke stappen gemaakt. Zo is een geheel nieuw magazijn ingericht ter verbetering van zowel logistiek als service en voor efficiënte opslag van het groeiende assortiment. “Een nieuw ERP-systeem heeft er daarnaast voor gezorgd dat wij de groei zowel technisch als operationeel aankonden. Inmiddels is er 24/7 bezetting in het magazijn, is de klantenservice zeven dagen per week open en bieden wij ook avondbezorging aan”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe. Het assortiment van fonQ bestaat inmiddels uit ruim 40.000 voorradige producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.

Blijven inspireren staat voorop
De focus ligt in 2015 volledig op de groei van het webwarenhuis, waarbij zij haar pijlen richt op het verder uitbouwen van het merk fonQ. De reeds ingeslagen strategie gericht op emotional commerce gaat hierbij nog meer de boventoon voeren. Dit uit zich in uitbreiding van nieuwe productgroepen, creatieve samenwerkingen met leveranciers en bloggers/mediapartners, het interactiever maken van de website en een totale restyling van de huidige showroom. “Blijven inspireren staat voorop. De tv-campagne is voor fonQ een succesvolle stap geweest. Het heeft ons meer naamsbekendheid gegeven en daarmee kunnen wij het merk fonQ verder uitbouwen. Een tweede reeks tv-reclames om dit verder te ondersteunen, sluiten wij dan ook zeker niet uit”, aldus Kerssemakers.

Veel last minute cadeaus onder de kerstboom

december 23rd, 2014

Logistieke uitdaging voor webwinkels in de dagen voor Kerst

Utrecht, 23 december 2014 – Nederland doet dit jaar laat zijn kerstaankopen. Waar vorig jaar de verkoopdrukte met name plaatsvond in de week voor de feestdagen, pieken webwinkels dit jaar vlak voor Kerst. Dit brengt logistieke uitdagingen met zich mee. Gisteren lijkt het zwaartepunt te zijn geweest. Dit blijkt uit de verkoopgegevens van webwarenhuis fonQ.nl dat dit jaar 700.000 pakketjes gaat versturen.

De schouders eronder
“Vierentwintig uur per dag logistiek draaien, extra inzet van uitzendkrachten en met het hele bedrijf de schouders eronder; dat is de enige manier om de drukke pieken af te vangen”, volgens Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ. Op zondag 21 en maandag 22 december verstuurt het webwarenhuis vier tot vijf keer meer pakketjes dan dat het deze dagen gemiddeld doet in 2014. Deze piek wordt veroorzaakt door last minute koopgedrag bij consumenten die voldoende vertrouwen hebben in de levertijd van webwinkels. Om dit waar te maken zullen webwinkels een tandje moeten bijzetten in de dagen voor Kerst.

Gewilde kerstcadeaus in 2014
Onder de kerstboom liggen dit jaar traditioneel veel woon- en kookaccessoires, maar ook verrassende gadgets zijn gewild. Daarnaast blijken vogelhuisjes nog steeds een populair kerstcadeau te zijn. “Kerst is een feest waarbij veel functionele producten cadeau worden gegeven. Naast functionaliteit is men ook op zoek naar originaliteit, wat wij terugzien in producten als de “Corkcicle wijnkoeler”, “ThumbsUp! Boekenkluis” en “Powercube tafelstekkerdoos” die in deze periode veel worden verkocht”, aldus Kerssemakers.

Budget kerstcadeaus
Uit een samenwerking met Lootjestrekken.nl is gebleken dat Nederland voor sinterklaascadeaus gemiddeld een bedrag van €18,10 afspreekt. Met Kerst ligt het budget wanneer er lootjes worden getrokken bijna 30 procent hoger, namelijk €23,65. In de periode na Sinterklaas ziet fonQ.nl de orders tussen de €40 en €60 aanzienlijk stijgen, maar zijn er ook veel uitschieters boven de €100. Kerst blijkt dus op twee manieren gevierd te worden. Enerzijds klein door middel van bijvoorbeeld lootjes trekken tegenover groots uitpakken met duurdere cadeaus voor directe familieleden, waarbij het budget een stuk hoger ligt.

Cyber Monday piekt in Nederland door last minute online sinterklaasaankopen

december 2nd, 2014

Utrecht, 2 december 2014 – Nederland doet dit jaar later zijn sinterklaasaankopen. Waar vorig jaar de cadeaus voor Pakjesavond al meer in medio november werden gekocht, ligt dit jaar de druk voor webwinkels met name in de week voor Sinterklaas. Gisteren lijkt het zwaartepunt te zijn geweest. De dag die in Amerika bekend staat als Cyber Monday. Dit blijkt uit de verkoopgegevens van webwarenhuis fonQ.nl.

Zwaartepunt op maandag
Waar in Amerika spectaculaire kortingsacties topdrukte veroorzaken, danken Nederlandse online retailers de drukste dag van het jaar juist aan last minute sinterklaasaankopen door de consument. Zo ziet fonQ.nl in de afgelopen week een verdubbeling van het aantal orders ten opzichte van de periode daarvoor. “De maandag voor Sinterklaas is tot nu toe voor ons de drukste dag van het jaar geweest. We hebben met een groot logistiek team de nacht doorgewerkt om de hoeveelheid orders aan te kunnen. De volgende piek zal in de week voor Kerst plaatsvinden”, voegt Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe. Bijna 50 procent van de orders is geplaatst tijdens kantooruren. De piek van de dag lag tussen 20:00-22:00 waarin 25 procent van de orders is geplaatst.

Nederlanders vieren Sinterklaas traditioneel op 5 december
Dit is in lijn met het feit dat Sinterklaas dit jaar door de meeste Nederlanders in het traditionele sinterklaasweekend wordt gevierd en nauwelijks in het weekend daarvoor. Dat bleek uit een samenwerking tussen Lootjestrekken.nl en fonQ.nl, waarbij uit een analyse van ruim 1 miljoen getrokken lootjes naar voren kwam dat 80 procent dit jaar Sinterklaas viert in het weekend van 5 december. Het webwarenhuis zag afgelopen weekend een daling van 30 procent in de gemiddelde productwaarde, wat ook duidt op sinterklaasaankopen. Uit de data van Lootjestrekken.nl blijkt dat het gemiddelde budget voor een getrokken lootje 18,20 euro is. De best verkopende productcategorieën van het webwarenhuis op Cyber Monday zijn gadgets, schrijfwaren, keukengerei, servies en speelgoed. Onder de best verkochte producten vallen een pindakaas vogelhuisje, een selfie stick, een snijplankenset, een toilettas en de fonQ.nl giftcard.

Last minute aankopen via smartphone stijgt
Niet alleen het toenemende vertrouwen in de gecommuniceerde leverdatum stimuleert de consument tot het doen van last minute sinterklaasaankopen. Ook het toegenomen gemak waarbij vanaf mobiele kanalen sinterklaascadeaus besteld kunnen worden, kan een oorzaak zijn. Afgelopen weekend werden ruim 2,5 keer meer bestellingen geplaatst via een smartphone dan in ditzelfde weekend vorig jaar.

Ouderwets sinterklaasweekend is terug

november 20th, 2014

Nederland viert massaal Sinterklaas in het weekend van 5 december

Utrecht, 20 november 2014 – Vierde vorig jaar slechts een vijfde Sinterklaas op 5 december, dit jaar is deze datum weer ongekend populair en wordt Pakjesavond door twee keer zo veel Nederlanders traditioneel op 5 december gevierd. Daarnaast heeft de Sint met €18,20 weer iets meer te besteden dan afgelopen jaar. Dat en meer blijkt uit een analyse van meer dan 1 miljoen lootjes die getrokken zijn via Lootjestrekken.nl en de verkoopgegevens van webwarenhuis fonQ.nl.

Sinterklaasweekend populair
Het overgrote deel van Nederland viert dit jaar Sinterklaas in het weekend van 5 december (80%). Veertig procent van de Nederlanders viert het familiefeest op 5 december zelf; een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar (21%). “Uit onze data blijkt dat het vieren van Sinterklaas op de traditionele feestdag zelf in jaren niet zo populair is geweest”, voegt Arjan Kuiper van Lootjestrekken.nl hieraan toe. Bij 15 procent van de huishoudens komt de Goedheiligman dit jaar al voor 5 december langs.

Sint heeft weer meer te besteden
Waar vorig jaar een daling van 2 procent te zien was in het afgesproken bedrag voor een sinterklaascadeau, is dit jaar een zeer lichte stijging geconstateerd. Het budget voor een cadeau ligt gemiddeld op €18,20. Vorig jaar was dit een bedrag van €18,10. Hoewel de Sint dus weer iets meer te besteden heeft, kan hij ook dit jaar niet tippen aan de Kerstman. Het budget voor kerstcadeaus ligt bijna 30 procent hoger, namelijk €23,65.

De oriëntatiefase voor sinterklaascadeaus is in volle gang. Opvallend daarbij is dat op zondagen met name de cadeauoriëntatie plaatsvindt en op maandagen vervolgens de sinterklaasaankopen worden gedaan. “De komende twee zondagen verwachten wij een verdubbeling van het bezoek naar onze website”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ.

Gebruik mobiele apparaten neemt toe
Zowel voor cadeauoriëntatie als het doen van aankopen zijn mobiele apparaten steeds populairder. Bij 46 procent van de Nederlanders vindt de oriëntatie voor cadeaus plaats via tablet of smartphone en bijna een derde doet via deze kanalen daadwerkelijk de cadeauaankopen. “De verschuiving van desktop naar mobiele apparaten is dit jaar nog zichtbaarder geworden. Tegenwoordig plaatsen steeds meer consumenten hun bestelling vanaf de bank of in de trein in plaats van achter de desktop”, licht Kerssemakers toe.

Infographic
Bovenstaande en overige onderzoeksresultaten zijn beschikbaar in een infographic. De infographic is vrij te downloaden voor online publicatie.

Sinterklaastrends 2014 infographic