FonQ bouwt aan merk met tv-campagne

mei 19th, 2014

Utrecht, 19 mei 2014 – Webwarenhuis fonQ.nl gaat door middel van een landelijke tv-campagne werken aan haar naamsbekendheid. De commercial – vanaf maandag 19 mei op televisie – is in samenwerking met reclamebureau Leukwerkt tot stand gekomen. In de tv-commercial staat de campagneslogan ‘Mooi gevonden op fonQ.nl’ centraal.

Merkpositionering als volgende stap
Het succesvolle webwarenhuis, dat vorig jaar een omzetstijging van 37 procent behaalde en onderdeel is van de RFS Holding, heeft haar pijlen gericht op het vergroten van de naamsbekendheid. De tv-campagne wordt ingezet om zowel nieuwe klanten kennis te laten maken met het merk fonQ als het bevorderen van merkvoorkeur bij bestaande klanten. “Een televisiecampagne is voor ons een logische vervolgstap. De tijd is rijp om het merk fonQ verder uit te bouwen en bekend te maken onder een groot publiek. Televisie is – ook voor een online speler – het beste medium om dit doel te bereiken. Dit zal zowel voor ons als de producten en merken die wij vertegenwoordigen zijn vruchten afwerpen”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ.

Emotional commerce als startpunt
In de tv-campagne speelt de gedachte achter emotional commerce een centrale rol. De focus van het merk ligt op beleving. Inspirerende productselecties lopen daarom als een rode draad door de gehele campagne. Kerssemakers licht verder toe: “fonQ staat voor kleurrijke en bijzondere producten die het leven net een beetje leuker maken. Daarmee onderscheiden wij ons en aan Leukwerkt hebben wij de opdracht gegeven juist dat te vertalen naar een passende campagne”.

Mooi gevonden op fonq.nl
Samen met Leukwerkt, bedenkers van succesvolle tv-campagnes als ‘Happen naar Peijnenburg’, ‘PLUS geeft meer’ en ‘Mmm… van Mora’ is een selectie gemaakt van ruim honderd producten die in de verschillende commercials aan bod komen. Dit zijn mooie en originele producten, die voor een consument niet altijd even makkelijk te vinden zijn. Dit sluit aan op de campagneslogan ‘Mooi gevonden op fonQ.nl’, die in alle commercials centraal staat. “Door in de commercials gebruik te maken van verschillende type stemmen, zoals een Amsterdams en Frans accent, is een onderscheidende campagne tot stand gekomen die de focus legt op het woord ‘mooi’ in combinatie met fonQ.nl”, aldus Bart Kuiper, CEO van Leukwerkt.

De commercial is – in verschillende lengtes – vanaf 19 mei 2014 te zien op de zenders van RTL, SBS en Branddeli. Meer informatie over de tv-campagne en de verschillende commercials vind je hier.
.

Driekwart van de moeders verwacht een cadeau op Moederdag

mei 8th, 2014

UTRECHT – Ondanks dat moeders het liefst verrast worden op Moederdag, heeft twintig procent van de Nederlandse moeders wel eens zelf een Moederdagcadeau gekocht. Misschien maar goed ook, want bijna een kwart van de Nederlanders blijkt Moederdag wel eens te zijn vergeten. Dat blijkt uit een onderzoek naar Moederdagcadeaus van webwarenhuis fonq.nl dat onder 534 Nederlanders is uitgevoerd.

Moederdag wordt gevierd met cadeaus
Hoewel 23 procent van de ondervraagden aangeeft Moederdag wel eens te zijn vergeten, ziet het er dit jaar voor moeders rooskleuriger uit. Bijna 85 procent geeft aan dit jaar van plan te zijn een Moederdagcadeau te kopen of te hebben gekocht. Dit is zelfs boven verwachting van de Nederlandse moeder; driekwart van de ondervraagde moeders verwacht dit jaar een cadeau te krijgen van haar kinderen op zondag 11 mei.

Moeders houden van verrassingen
Wat vervolgens cadeau wordt gedaan, laat qua originaliteit echter nog wat te wensen over. De meeste mensen geven hun moeder een bos bloemen cadeau (30%), terwijl slechts 18 procent van de moeders aangeeft het liefst bloemen cadeau te krijgen. Er wordt met name gehoopt op iets origineels, zoals een verrassing op die dag (42%). Onder moeders met thuiswonende kinderen is ook een zelfgemaakt cadeau gewild (37%).

Cadeaus duurder dan verwacht
Met een gemiddeld bedrag van €25,84 blijkt het Moederdagcadeau duurder dan wat moeders ervan verwachten. Moeders geven aan een bedrag van €19,43 gepast te vinden voor een cadeau op Moederdag. Dit is 33 procent lager dan wat uiteindelijk aan een Moederdagcadeau wordt uitgegeven. De meeste moeders gaan ervan uit dat hun kinderen dit jaar het Moederdagcadeau kopen (59%), terwijl ruim een derde verwacht dat hun partner het Moederdagcadeau koopt. Een kleine 7 procent van de moeders is dit jaar zelf op pad gegaan om een Moederdagcadeau te kopen.

Heb jij al een Moederdagcadeau gekocht? Wij hebben een mooie Moederdagbox samengesteld vol met leuke producten! Bekijk de box hier.

Fonq.nl wint Thuiswinkel Award

april 1st, 2014

fonq thuiswinkel award

Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt om van fonq.nl het woon- & cadeau webwarenhuis van Nederland te maken. De fonq giftfinder, de uitbreiding in ons assortiment met mooie producten en het inspiratie magazine waar je op de hoogte blijft van de laatste trends hebben hier aan bijgedragen. Ook is onze service verbeterd. Als je voor 24:00 uur bestelt heb je de bestelling de volgende werkdag in huis. Ons klantenserviceteam staat elke dag van de week klaar voor service en advies.

De kroon op ons harde werk is dat de Nederlandse consument fonq.nl heeft beoordeeld als beste webshop in de categorie Huis, Hobby en Cadeau. Hierdoor hebben we 27 maart 2014 onze eerste Thuiswinkel Award in ontvangst mogen nemen. Daar zijn we natuurlijk supertrots op! Zeker omdat we als beste uit de bus kwamen na onafhankelijk onderzoek dat het GFK onder Nederlanders heeft uitgevoerd.

Namens de meer dan 100 trotse fonqy monkeys willen wij onze klanten, leveranciers en partners bedanken voor het vertrouwen en de waardering in fonq.nl. Wij zullen ons de komende jaren focussen op het verbeteren van onze service en ons assortiment om ervoor te zorgen dat jij ontspannen en snel de mooiste producten voor in en om het huis op fonq.nl kunt vinden.

Met fonqelende groet,

Het fonq.nl team

De Nederlandse vrouw hoeft geen fysiek cadeau op Valentijnsdag

februari 11th, 2014

UTRECHT – Als het aan de Nederlandse vrouw ligt, draait Valentijnsdag niet om grote cadeaus maar om het gebaar. Vrouwen maak je op Valentijnsdag het meest blij met een romantisch diner thuis (39%), gevolgd door een persoonlijke liefdesverklaring (19%). Daarnaast verwachten mannen dit jaar meer romantiek op Valentijnsdag dan vrouwen en wordt er gemiddeld €25,40 uitgegeven aan een Valentijnscadeau. Dat blijkt uit een onderzoek naar Valentijnscadeaus van webwarenhuis fonq.nl dat onder 575 Nederlanders is uitgevoerd.

Valentijnsdag wordt wel degelijk gevierd
Hoewel 45 procent van de ondervraagden geen romantiek verwacht op Valentijnsdag, zegt 77 procent toch iets aan Valentijnsdag te doen. Daaruit blijkt dat Valentijnsdag vaker wordt gevierd in Nederland dan wordt gedacht. Zo geeft ruim de helft van de ondervraagden aan een Valentijnskaart te sturen. Deze wordt vaker persoonlijk gegeven (46%) dan dat het via de post wordt verstuurd (41%). Slechts 13 procent stuurt een digitale Valentijnskaart. Aan een Valentijnscadeau wordt gemiddeld €25,40 uitgegeven, waarbij  59 procent aangeeft wel eens online een Valentijnscadeau gekocht te hebben of dat dit jaar nog van plan is te doen.

Man denkt te weten wat vrouwen willen op Valentijnsdag
Ruim de helft van de Nederlandse vrouwen (58%) heeft niet het idee dat mannen weten wat een vrouw op Valentijnsdag het liefst wilt krijgen. Dit terwijl 74 procent van de mannen aangeeft dat juist wel denkt te weten. Hierin blijkt de man iets te zelfverzekerd. Vrouwen geven namelijk aan het liefst thuis een romantisch diner voor twee te krijgen (39%). Slechts 22 procent van de mannen denkt de vrouw hiermee op Valentijnsdag het meest blij te maken. Opvallend gegeven is dat mannen meer romantiek verwachten op Valentijnsdag dan vrouwen. Ruim 72 procent van de mannen denkt dat Valentijnsdag dit jaar redelijk tot heel romantisch wordt tegenover 52 procent van de vrouwen.

Valentijnsdag voor singles
Hoewel Valentijnsdag zich van origine richt op de anonieme liefde en dus singles, blijkt 14 februari met name een feestdag te zijn dat door stellen wordt gevierd. Slechts 15 procent van de singles verwacht op Valentijnsdag romantiek tegenover 59 procent van de Nederlanders die een relatie heeft of getrouwd is. Om singles op ‘deze stelletjesdag’ een hart onder de riem te steken, vind je op fonq.nl daarom niet alleen een Valentijnsbox voor couples, maar ook één speciaal voor singles!

Valentijn Giftbox fonq.nl

Fonq.nl neemt designmeubelspecialist Direct Design over

januari 21st, 2014

UTRECHT – Webwarenhuis fonq.nl BV heeft gisteren designwebwinkel Direct Design overgenomen. Het brede assortiment aan producten voor in en om het huis wordt daarmee uitgebreid met tientallen hoogwaardige designmerken en meer dan 15.000 artikelen. Met deze overname versterkt het webwarenhuis, dat in 2013 een omzetstijging van 37 procent behaalde, haar positie als online retailer in de woonbranche.

Direct Design, dat in 2004 is opgericht en daarmee één van de eerste online designwinkels is, heeft in fonq.nl een sterke partner gevonden voor verdere uitbreiding. “Voor de groei van Direct Design zochten wij een partner met de nodige kennis en het bereik om onze designmeubelen voor een groot publiek bereikbaar te maken. Fonq.nl biedt met haar uitgebreide e-commercekennis en relevante doelgroep uitstekende mogelijkheden voor de verkoop van designmeubelen”, aldus Leon de Haas, één van de oprichters van Direct Design.

Uitbreiding designassortiment
Fonq.nl beschikte al over een aantal hoogwaardige designmerken, zoals Kartell, Artemide, Normann Copenhagen en Hay. Met de overname van Direct Design worden daar onder andere de merken Pastoe, Driade, Knoll, Thonet en Label aan toegevoegd. “De overname van Direct Design is een strategische zet. Door het toevoegen van meer designmerken aan ons huidige assortiment kunnen wij nu ook de consument bedienen die op zoek is naar een breed aanbod exclusieve en kwalitatieve designmeubelen. Daarbij is het assortiment van Direct Design in lijn met onze passie voor mooie en bijzondere producten”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonq.nl, toe.

Ook van de expertise die Direct Design de afgelopen jaren heeft opgebouwd, maakt fonq.nl gebruik. De oprichters van Direct Design worden verantwoordelijk voor de nieuwe designafdeling binnen fonq.nl. “Webwinkels die zich richten op een niche met veel productkennis zijn bijzonder waardevol, maar missen vaak slagkracht om te groeien. Ik sluit niet uit dat dit de laatste overname is op dit vlak”, voegt Kerssemakers toe.

Omzet fonq.nl in 2013 met 37% gestegen

januari 6th, 2014

Strategie emotional commerce draagt bij aan omzetgroei fonq.nl

Webwarenhuis fonq.nl heeft in 2013 een omzetgroei van 37 procent doorgemaakt. De omzet nam van 27 miljoen euro in 2012 toe naar 37 miljoen euro in 2013. De ingeslagen strategie, waarbij de focus ligt op een doordachte productselectie en inspirerende productpresentaties, blijkt zijn vruchten af te werpen voor het webwarenhuis.

Feestdagen zorgen voor piek in omzet
November en december bleken,
 zoals naar verwachting, belangrijke maanden voor de online retail. Verkoopcijfers van webwarenhuis fonq.nl ondersteunen dit. In november en december van 2013 zag fonq.nl een stijging van ruim 34 procent in het aantal orders ten opzichte van de rest van het jaar. Ook wanneer vergeleken werd met diezelfde maanden in het jaar ervoor, zag het webwarenhuis opmerkelijke cijfers. De conversie bleek in november 2013 ruim 17 procent hoger en in december 2013 zelfs 20 procent hoger dan diezelfde maanden in 2012. Ook het mobiele verkeer nam in december 2013 flink toe ten opzichte van december 2012. Het verkeer naar fonq.nl via tablets steeg met 35 procent en via smartphones maar liefst met 85 procent. Deze kanalen hielden in 2013 respectievelijk 26 en 11,5 procent van het totale verkeer in.

Van rationele transactie naar emotional commerce
De ingeslagen strategie van fonq.nl met betrekking tot emotional commerce lijkt een belangrijke factor te zijn voor de omzetgroei die het bedrijf afgelopen jaar doormaakte. Fonq.nl verlegde haar focus van de rationele naar de emotionele transactie. “In een sterk concurrerende markt is het creëren van een merk, waarbij gevoel komt kijken, belangrijker dan ooit. Wij geloven dat engagement met de bezoeker op lange termijn een lonende strategie is die leidt tot koopintentie en herhaalaankopen”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonq.nl. Deze strategie uit zich op de website in o.a. een inspiratiemagazine en een giftfinder, maar ook door middel van inspirerende campagnes en een fysieke catalogus.

Uitbreiding assortiment en internationalisering
Het toevoegen van bijzondere producten aan het huidige assortiment valt ook binnen de emotional commerce-strategie. Naast de gangbare artikelen voor in en om het huis richt het webwarenhuis zich op producten die emotie oproepen en het merk fonq.nl verstevigen. “Voor een dergelijke uitbreiding van het huidige assortiment behoren overnames van bestaande webshops die leidend zijn in bijzondere productgroepen tot de mogelijkheden,” licht Kerssemakers verder toe. Daarnaast zet fonq.nl de focus op haar succesvolle uitbreiding in Europa, waar het producten verkoopt in o.a. België, Duitsland en Frankrijk, in het nieuwe jaar verder voort.

Cyber Monday ook in Nederland op maandag 2 december

december 3rd, 2013

Nederlanders doen last minute sinterklaasaankopen 

Hoewel vorige week al werd aangekondigd dat webwinkels de drukste maandag voor Sinterklaas hebben beleefd, blijkt de echte topdrukte op maandag 2 december te hebben plaatsgevonden. Dit blijkt uit de verkoopgegevens van webwarenhuis fonq.nl, dat dit jaar meer dan 500.000 pakketjes verstuurt. Cyber Monday valt daarmee dit jaar in Nederland op de maandag voor Sinterklaas, wat toevallig dezelfde dag is als in Amerika.

Last minute sinterklaasaankopen
In tegenstelling tot de verwachting dat de piek op maandag 25 november zou liggen, zijn er 10 procent meer pakketjes verstuurd op maandag 2 december. De maandag voor Sinterklaas is daarmee de drukste dag voor webwarenhuis fonq.nl. Cyber Monday, de marketingterm voor de drukste dag van het jaar voor Amerikaanse webwinkels, lijkt daarmee ook in Nederland op de maandag na Thanksgiving te vallen. Deze gegevens zijn in lijn met het feit dat Sinterklaas dit jaar met name in de dagen na 5 december wordt gevierd. Dit bleek uit een samenwerking tussen Lootjestrekken.nl en fonq.nl, waarbij uit een analyse van ruim 1 miljoen getrokken lootjes naar voren kwam dat 67 procent dit jaar Sinterklaas viert op of in het weekend na 5 december.

Nederland heeft vertrouwen in levertijd
Dat de topdrukte bij online retailers op dezelfde dag als de Amerikaanse Cyber Monday plaatsvindt, heeft mogelijk ook te maken met het vertrouwen van Nederlanders in de gecommuniceerde levertijd van webwinkels. Ook fonq.nl geeft voor een groot deel van haar assortiment de garantie ‘vandaag voor 24:00 uur besteld, morgen in huis’. Daarnaast voerde het webwarenhuis vorig weekend de wijziging door om ook op maandag te leveren. Dit laatste heeft gezorgd voor een conversieverhoging van 44 procent op de zondag.

Nederland viert Sinterklaas massaal na 5 december

november 21st, 2013

Winkels profiteren van het laat vieren van het Sinterklaasfeest

Utrecht, 21 november 2013 – Werd Sinterklaas vorig jaar massaal vóór 5 december gevierd, dit jaar wordt dit feest juist gevierd als de Sint het land alweer heeft verlaten. Daarbij is het afgesproken bedrag voor het surprisecadeau dit jaar met 2 procent gedaald naar €18,10. Dat blijkt uit een analyse van meer dan 1 miljoen lootjes die getrokken zijn via Lootjestrekken.nl en verkoopgegevens van het webwarenhuis fonq.nl.

Sinterklaas dit jaar laat gevierd
Hoewel de Goedheiligman 6 december Nederland verlaat, wordt het Sinterklaasfeest dit jaar juist met name in de dagen na 5 december gevierd. Slechts 21 procent viert het traditioneel op Pakjesavond zelf. Bijna de helft van de Nederlanders stelt de surpriseavond uit tot het weekend van 6 tot 8 december (46%). Vorig jaar vierde daarentegen bijna 70 procent van de Nederlanders Sinterklaas op of vóór 5 december. De weekdag waarop 5 december valt, blijkt daarmee van grote invloed te zijn op de datum waarop Nederland Sinterklaas viert.

Budget surprisecadeau gedaald
Het gemiddelde afgesproken bedrag van €18,10 voor surprisecadeaus is lager dan vorig jaar. Werd in 2012 juist een stijging van 4 procent geconstateerd ten opzichte van het jaar ervoor; dit jaar is het budget 2 procent gedaald. “Hoewel een daling van het budget niet voordelig is voor winkels biedt het laat vieren van Sinterklaas perspectief. Doordat het dit jaar meer na 5 december wordt gevierd, gaan Sinterklaasverkopen langer door. Dit is iets waar winkeliers rekening mee moeten houden”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonq.nl.

Oriëntatie op tablet en smartphones, aankoop via desktop
Tablets en smartphones blijken populair te zijn voor cadeauoriëntatie bij fonq.nl. Bij 41 procent vindt oriëntatie plaats via deze mobiele kanalen. Het doen van daadwerkelijke online aankopen gebeurt daarentegen vooral via de desktop. Ruim driekwart van de Nederlanders bestelt het surprisecadeau vanaf de traditionele computer. “Dit jaar bezoekt meer dan 40 procent van de bezoekers onze website via de smartphone. In de voorbereidende fase maakt Nederland dus wel graag gebruik van mobiele kanalen”, voegt Arjan Kuiper van Lootjestrekken.nl toe.

Over Lootjestrekken.nl
Lootjestrekken.nl biedt sinds 2001 de mogelijkheid om (gratis) online lootjes te trekken. De lootjes voor Sinterklaas of Kerst kunnen getrokken worden zonder bij elkaar te komen. Via Lootjestrekken.nl kunnen verlanglijstjes worden uitgewisseld en anoniem vragen worden gesteld. Lootjestrekken.nl kiest elk jaar een goed doel waaraan een vrijwillige bijdrage kan worden gedaan. Dit jaar vormt De Sinterklaasbank het goede doel. DrawNames.com is de Engelse versie van Lootjestrekken.nl.

Over fonq.nl
Fonq.nl is het eigentijdse webwarenhuis met meer dan 23.000 kleurrijke en bijzondere producten die het leven net een beetje leuker maken. Met unieke cadeau- en designproducten en een ruim assortiment op het gebied van wonen, koken en tuin vind je bij fonq.nl alles voor in en om het huis. Het webwarenhuis viert dit jaar haar 10-jarig jubileum en is sinds enkele jaren ook internationaal actief in onder andere België, Duitsland en Frankrijk.

Infographic
Bovenstaande en meer onderzoeksresultaten zijn beschikbaar in een infographic. De infographic is vrij te downloaden voor online publicatie.

Infographic_Sinterklaastrends_2013

Het nieuwe fonq.nl magazine!

oktober 30th, 2013

Een kijkje achter de schermen

Ingepakte cadeaus, slingers, macarons en champagne; het schieten van de foto’s voor het nieuwe fonq.nl magazine was letterlijk één groot feest! Natuurlijk werd er ook keihard gewerkt en ging er een lange voorbereiding aan vooraf, maar het resultaat mag er zeker zijn! Kijk mee achter de schermen bij de fotoshoot voor het nieuwe fonq.nl magazine inclusief een making-of filmpje!

In het nieuwe magazine nemen we je mee in het verjaardagsfeestje van Marieke en alles wat daar omheen hoort: van het maken van hapjes in de keuken en jezelf optutten in de badkamer tot het huis opfleuren met kleurrijke bloemen! Als alles en iedereen klaar is, kunnen de gasten komen. Er wordt getoost buiten bij de vuurkorf en gespeeld met de kids, maar er worden natuurlijk én vooral ook cadeaus uitgepakt!

Het Making-Of Filmpje!

The making of - het fonq.nl magazine

Marieke en Jan-Noud maken verse Italiaanse pasta voor de gasten. 

The making of - het fonq.nl magazine

Wie jarig is, krijgt natuurlijk cadeautjes! 

The making of - het fonq.nl magazine

Ook voor de kids is het één groot feest en wordt er fanatiek getwisterd!

The making of - het fonq.nl magazine

Fotograaf Lars; druk bezig met de coverfoto.

Vers van de pers

Vers van de pers! 

Elk halfjaar brengt fonq.nl een nieuw magazine uit welke je ontvangt bij je bestelling. Het magazine staat vol met de leukste en meest bijzondere producten van de beste merken. Heerlijk om doorheen te bladeren en inspiratie op te doen voor alles in en om het huis. Ook benieuwd naar het eindresultaat? Vanaf vandaag wordt het nieuwe fonq.nl met je bestelling meegestuurd!

Topaanbiedingen tijdens de fonqy five

oktober 22nd, 2013

Afgelopen maandag is de fonqy five weer van start gegaan! Dat houdt in: 5 dagen lang tientallen topaanbiedingen en spetterende kortingsacties. Zo betaal je nu bijvoorbeeld maar €49,- voor dit leuke bijzettafeltje van Zuiver en krijg je tot 50% korting op alle pannen. Dat is nog eens leuk shoppen!

Blog_fonqyfive

Bekijk hier alle aanbiedingen en profiteer! De acties lopen tot en met vrijdag 25 oktober.