Fonq.nl neemt designmeubelspecialist Direct Design over

januari 21st, 2014

UTRECHT – Webwarenhuis fonq.nl BV heeft gisteren designwebwinkel Direct Design overgenomen. Het brede assortiment aan producten voor in en om het huis wordt daarmee uitgebreid met tientallen hoogwaardige designmerken en meer dan 15.000 artikelen. Met deze overname versterkt het webwarenhuis, dat in 2013 een omzetstijging van 37 procent behaalde, haar positie als online retailer in de woonbranche.

Direct Design, dat in 2004 is opgericht en daarmee één van de eerste online designwinkels is, heeft in fonq.nl een sterke partner gevonden voor verdere uitbreiding. “Voor de groei van Direct Design zochten wij een partner met de nodige kennis en het bereik om onze designmeubelen voor een groot publiek bereikbaar te maken. Fonq.nl biedt met haar uitgebreide e-commercekennis en relevante doelgroep uitstekende mogelijkheden voor de verkoop van designmeubelen”, aldus Leon de Haas, één van de oprichters van Direct Design.

Uitbreiding designassortiment
Fonq.nl beschikte al over een aantal hoogwaardige designmerken, zoals Kartell, Artemide, Normann Copenhagen en Hay. Met de overname van Direct Design worden daar onder andere de merken Pastoe, Driade, Knoll, Thonet en Label aan toegevoegd. “De overname van Direct Design is een strategische zet. Door het toevoegen van meer designmerken aan ons huidige assortiment kunnen wij nu ook de consument bedienen die op zoek is naar een breed aanbod exclusieve en kwalitatieve designmeubelen. Daarbij is het assortiment van Direct Design in lijn met onze passie voor mooie en bijzondere producten”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonq.nl, toe.

Ook van de expertise die Direct Design de afgelopen jaren heeft opgebouwd, maakt fonq.nl gebruik. De oprichters van Direct Design worden verantwoordelijk voor de nieuwe designafdeling binnen fonq.nl. “Webwinkels die zich richten op een niche met veel productkennis zijn bijzonder waardevol, maar missen vaak slagkracht om te groeien. Ik sluit niet uit dat dit de laatste overname is op dit vlak”, voegt Kerssemakers toe.

Omzet fonq.nl in 2013 met 37% gestegen

januari 6th, 2014

Strategie emotional commerce draagt bij aan omzetgroei fonq.nl

Webwarenhuis fonq.nl heeft in 2013 een omzetgroei van 37 procent doorgemaakt. De omzet nam van 27 miljoen euro in 2012 toe naar 37 miljoen euro in 2013. De ingeslagen strategie, waarbij de focus ligt op een doordachte productselectie en inspirerende productpresentaties, blijkt zijn vruchten af te werpen voor het webwarenhuis.

Feestdagen zorgen voor piek in omzet
November en december bleken,
 zoals naar verwachting, belangrijke maanden voor de online retail. Verkoopcijfers van webwarenhuis fonq.nl ondersteunen dit. In november en december van 2013 zag fonq.nl een stijging van ruim 34 procent in het aantal orders ten opzichte van de rest van het jaar. Ook wanneer vergeleken werd met diezelfde maanden in het jaar ervoor, zag het webwarenhuis opmerkelijke cijfers. De conversie bleek in november 2013 ruim 17 procent hoger en in december 2013 zelfs 20 procent hoger dan diezelfde maanden in 2012. Ook het mobiele verkeer nam in december 2013 flink toe ten opzichte van december 2012. Het verkeer naar fonq.nl via tablets steeg met 35 procent en via smartphones maar liefst met 85 procent. Deze kanalen hielden in 2013 respectievelijk 26 en 11,5 procent van het totale verkeer in.

Van rationele transactie naar emotional commerce
De ingeslagen strategie van fonq.nl met betrekking tot emotional commerce lijkt een belangrijke factor te zijn voor de omzetgroei die het bedrijf afgelopen jaar doormaakte. Fonq.nl verlegde haar focus van de rationele naar de emotionele transactie. “In een sterk concurrerende markt is het creëren van een merk, waarbij gevoel komt kijken, belangrijker dan ooit. Wij geloven dat engagement met de bezoeker op lange termijn een lonende strategie is die leidt tot koopintentie en herhaalaankopen”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonq.nl. Deze strategie uit zich op de website in o.a. een inspiratiemagazine en een giftfinder, maar ook door middel van inspirerende campagnes en een fysieke catalogus.

Uitbreiding assortiment en internationalisering
Het toevoegen van bijzondere producten aan het huidige assortiment valt ook binnen de emotional commerce-strategie. Naast de gangbare artikelen voor in en om het huis richt het webwarenhuis zich op producten die emotie oproepen en het merk fonq.nl verstevigen. “Voor een dergelijke uitbreiding van het huidige assortiment behoren overnames van bestaande webshops die leidend zijn in bijzondere productgroepen tot de mogelijkheden,” licht Kerssemakers verder toe. Daarnaast zet fonq.nl de focus op haar succesvolle uitbreiding in Europa, waar het producten verkoopt in o.a. België, Duitsland en Frankrijk, in het nieuwe jaar verder voort.

Cyber Monday ook in Nederland op maandag 2 december

december 3rd, 2013

Nederlanders doen last minute sinterklaasaankopen 

Hoewel vorige week al werd aangekondigd dat webwinkels de drukste maandag voor Sinterklaas hebben beleefd, blijkt de echte topdrukte op maandag 2 december te hebben plaatsgevonden. Dit blijkt uit de verkoopgegevens van webwarenhuis fonq.nl, dat dit jaar meer dan 500.000 pakketjes verstuurt. Cyber Monday valt daarmee dit jaar in Nederland op de maandag voor Sinterklaas, wat toevallig dezelfde dag is als in Amerika.

Last minute sinterklaasaankopen
In tegenstelling tot de verwachting dat de piek op maandag 25 november zou liggen, zijn er 10 procent meer pakketjes verstuurd op maandag 2 december. De maandag voor Sinterklaas is daarmee de drukste dag voor webwarenhuis fonq.nl. Cyber Monday, de marketingterm voor de drukste dag van het jaar voor Amerikaanse webwinkels, lijkt daarmee ook in Nederland op de maandag na Thanksgiving te vallen. Deze gegevens zijn in lijn met het feit dat Sinterklaas dit jaar met name in de dagen na 5 december wordt gevierd. Dit bleek uit een samenwerking tussen Lootjestrekken.nl en fonq.nl, waarbij uit een analyse van ruim 1 miljoen getrokken lootjes naar voren kwam dat 67 procent dit jaar Sinterklaas viert op of in het weekend na 5 december.

Nederland heeft vertrouwen in levertijd
Dat de topdrukte bij online retailers op dezelfde dag als de Amerikaanse Cyber Monday plaatsvindt, heeft mogelijk ook te maken met het vertrouwen van Nederlanders in de gecommuniceerde levertijd van webwinkels. Ook fonq.nl geeft voor een groot deel van haar assortiment de garantie ‘vandaag voor 24:00 uur besteld, morgen in huis’. Daarnaast voerde het webwarenhuis vorig weekend de wijziging door om ook op maandag te leveren. Dit laatste heeft gezorgd voor een conversieverhoging van 44 procent op de zondag.

Laat de retailhelden hun werk doen

juli 23rd, 2013

Onderstaand opiniestuk is gepubliceerd op retailnews  op 18 juli 2013

Door Patrick Kerssemakers, ceo van het webwarenhuis fonq.nl en lid van één van de expertgroepen van het platform shopping 2020.

Geen dalende trendlijn, maar een omslagpunt 
De recente faillissementen van Free Record Shop, Harense Smid en iCentre liegen er niet om en dat is nog maar het topje van de ijsberg. Het is het concrete bewijs van eerdere signalen die de retail heeft afgegeven: stagnerende verkopen, leegstand in winkelstraten, krimpende orderwaardes en volle magazijnen. Retailkenners Frank Quix en Cor Molenaar versterken het doembeeld en hebben het over leegstand in winkelstraten en ‘verdiscountering’. Molenaar schreef er het boek ‘Het einde van de winkels over’. Quix hield er een presentatie over.

Hoewel er binnen e-commerce spelers zijn die tegen de stroom inzwemmen en positief het nieuws halen, wordt er vaak met een negatieve ondertoon gesproken als men het heeft over retail als geheel. Hierin wordt in de media naar mijn mening vaak nadruk gelegd op sensatie en de onzekere economische tijd in plaats van wat er werkelijk plaatsvindt. Meerdere retailers zullen het namelijk met mij eens zijn dat er geen sprake is van een dalende trendlijn maar een omslagpunt als gevolg van de digitale revolutie. De digitaliserende tijdgeest neemt afscheid van retailers die dit niet hebben kunnen bijbenen, maar maakt in de staart van deze revolutie ook ruimte voor retailhelden die het nieuwe tijdperk met al zijn uitdagingen omarmen. Deze verschuiving had ook plaatsgevonden als er geen economische recessie was geweest, maar wordt er wel door versneld omdat de consument kritischer is op zijn eigen bestedingen.

Risico’s mijden in plaats van visie
De provocatie van dergelijke retailkenners dient uiteraard een doel. Het wakkert urgentie aan binnen retailorganisaties en overige stakeholders. Zo zet het druk op de vastgoedmarkt en diens huurprijzen en op de wet- en regelgeving van overheidsinstanties. Aan de provocatie zitten echter ook nadelige neveneffecten. Het doembeeld zorgt er namelijk voor dat retailers en leveranciers met teruglopende omzetten meer risicomijdend worden door het beperken van investeringen in bijvoorbeeld voorraden en nieuwe assortimenten. Ook stimuleert het prijsoorlogen in bepaalde markten uit angst met voorraden te blijven zitten.

Het grootste gevaar is echter dat retailorganisaties in zichzelf keren, in plaats van risico te nemen en te werken vanuit een visie. Een visie die onderscheidend is en zijn bron vindt in het (toekomstige) consumentgedrag. Retailers die wel succesvol zijn, hebben dit vaak te danken aan een flexibele bedrijfscultuur of door sterk leiderschap van bepaalde personen in een directie- of managementlaag.

Sleutelen aan de retailformule
Naast een langetermijnvisie moet je ook bereid zijn om vanuit de kern van je bedrijf creatief te sleutelen aan de retailformule. Grotere retailers doen dit door cross channel en cross device een relatie op te bouwen met de consument. Voorbeelden hiervan zijn Bax-shop.nl en Omoda. Hoewel dit soort trajecten minder aan de orde zijn voor kleinere winkels hoeft dit innovatie niet tegen te houden. Kleine winkels hebben vaak moeite hebben om onderscheidend te blijven als retailer an sich door lage volumes en een beperkt assortiment maar hebben wel vaak een rol in de lokale community die ze kunnen gebruiken. Zo zijn er winkels die een overstijgende functie krijgen door ook koffie en lunch aan te bieden, als afhaalpunt te dienen (voor pakketjes) of verkooppunt van lokale initiatieven.

Home by biggles en Beter en Leuk zijn twee voorbeelden uit Amsterdam die een dergelijke dubbelfunctie hebben, maar denk bijvoorbeeld ook aan een Sissyboy die foodcorners in haar winkels heeft. Tevens zouden leveranciers deze winkels extra kunnen ondersteunen door aan de lokale fysieke exposure van hun producten een brandingwaarde mee te geven. Dit zou zich kunnen uiten in exclusieve prijsvoorwaarden of marketingbijdragen, waarmee window shopping wordt gecompenseerd.

Geen enkel business model is tijdloos
Als ceo van een online retailer is het natuurlijk makkelijk praten ten opzichte van fysieke winkels die niet hebben kunnen profiteren van de groei in het e-commercekanaal. Dat we met fonq.nl nu aan de juiste kant van het spectrum zitten betekent niet dat ons huidige business model tijdloos is en wij niet hoeven te innoveren. Zo werken wij momenteel aan ons merk en proberen wij onze klanten te inspireren met onze producten en merken. Daarbij houdt fonq.nl er rekening mee dat consumenten op termijn ook een fysieke beleving verwachten van een online retailer in de winkelstraat (als een tegenbeweging van sluitende winkels). Dit zou ons kunnen bewegen om fysieke winkels te openen.

Verder kan de komst van Amazon het retaillandschap op zijn kop zetten door met diens marktplaats de prijsconcurrentie te stimuleren. De toekomst is wat dat betreft niet te voorspellen. De reden waarom ik de pen heb opgepakt is dus niet om te zeggen dat het eenvoudig is om te innoveren in retail, maar omdat ik denk dat de branche iets beters verdient dan het doembeeld dat vaak geschetst wordt. Ik geloof er namelijk in dat we in retail naar een omslagpunt toewerken waarin de retailhelden die focussen op de klant en toegevoegde waarde blijven leveren met hun retailformule de markt positief zullen veranderen. Leiders die met opgestroopte mouwen risico’s durven nemen en organisaties transformeren. Laten we ze aanmoedigen!

Kom binnen en ‘wandel’ door ons 3D warenhuis!

januari 28th, 2011

Het is zover, ons 3D warenhuis staat online! Het werd tijd om onze producten (ruim 13.000) en webwinkels (meer dan 75) overzichtelijk  bij elkaar te zetten. Het idee voor een fonq.nl 3D warenhuis was geboren.

Al onze producten en shops zijn in het warenhuis verdeeld in zes verschillende afdelingen namelijk:

– Wonen
– Koken
– Tuin
– Design
– Cadeaus
– Wellness

Neem een rondleiding:
Op elke afdeling is een rondleiding beschikbaar waarin je meer inspiratie krijgt over onze shops, merken en producten. Kookliefhebbers snuffelen door de kookafdeling naar nieuwe potten, pannen en nog veel meer. De wereldberoemde topkok Jamie Oliver heeft daar zelfs een eigen plek gekregen! Ga je binnenkort verhuizen en ben je op zoek naar een nieuwe inrichting? Dan ben je op onze woonafdeling op het goede adres! En dat waren nog maar twee van de zes afdelingen.

Waar wacht je nog op, ga direct naar ons 3D warenhuis!

Hoe een webwinkel met Kerstmis een restaurant wordt

december 19th, 2010

Restaurant met KerstmisDecember is een razend drukke tijd voor webwinkeliers. Het is een topmaand waarin je soms van voren niet meer weet dat je van achteren nog leeft.

Een maand waarin je grotendeels op de automatische piloot draait. Nu komt het op routine en een geoliede machine aan. Even oogkleppen op en gewoon gaan met die banaan.

Een product met een verhaal verkoopt gewoon beter

oktober 12th, 2010

Verhalen verkopenIk schrijf veel voor Vrije Werkers. Dat is de groep waar mijn missie ligt. Vrije Werkers; dan moet je vooral denken aan freelancers, zzp-ers en zelfstandige professionals. Mensen die individueel een toko runnen. Meestal verkopen zij diensten, maar er zitten ook specialistische webwinkels tussen.

Het gaat in ieder geval om eenmansondernemingen. Da’s iets anders dan de ondernemingsvorm eenmanszaak. Noem ze anders microbedrijven, ook een mooie term.

Achter die Vrije Werkers zit een mooi verhaal. Dat zal ik hier niet uit de doeken doen. Daarvoor moet je Het grote misverstand maar eens lezen.

Fonq.nl in het nieuws

september 2nd, 2010

Fonq.nl blikt terug op alle gebeurtenissen in en rondom Fonq.nl in een overzicht van deze zomer.

Webwarenhuis fonq.nl uitgelicht (bron: webwinkelweblog.nl)
Het eigentijdse webwarenhuis fonq.nl levert veelal kwalitatief hoogstaande merkproducten. Onlangs opende het bedrijf een offline showroom. De producten zijn onderverdeeld in 60 gespecialiseerde webshops, en worden geleverd vanuit het uitgebreide magazijn in Utrecht. De nieuwe showroom, welke onlangs geopend werd in Utrecht, zou de eerste zijn van in totaal vijf showrooms die binnen nu en twee jaar op de planning staan. In de showroom kan een selectie van de producten bekeken en gekocht worden. Op de webwinkels van fonq.nl hebben klanten de optie hun bestelling af te halen. Deze kunnen ze ophalen in de showroom.

Jan-Noud Hutten benoemd tot Operationeel Directeur fonq.nl (bron: marketingtribune.nl)
Fonq.nl heeft de 33 jarige Jan-Noud Hutten als nieuw directielid aangesteld. Hij wordt Operationeel Directeur en zal zich vooral gaan richten op het structureren van de explosieve groei van fonq.nl. Daarnaast zal hij de belangrijkste processen op het gebied van IT, klantenservice en magazijn gaan optimaliseren.

Meer focus op Fonq-naam met nieuw merkbeleid (bron: emerce.nl)
Het e-commerce bedrijf Fonq.nl is een van de grootste webwinkel ketens van Nederland. Zelf beheren zij rond de 70 webwinkels. Fonq.nl is nog geen bekende naam en daar wil directeur Patrick Kerssemakers verandering in brengen.

Fonq.nl bouwt woonwebwinkel JAAP.NL (bron: emerce.nl)
JAAP.NL is een samenwerking aangegaan met Fonq.nl. De huizensite wil haar bezoekers een extra dienst aanbieden door interieuraccessoires aan te bieden die samengesteld zijn door JAAP.NL en Fonq.nl. Het productmanagement, de logistiek en de bouw van de webwinkel verzorgt Fonq.nl in opdracht van JAAP.NL.

Fans van oranje en fonq.nl maken kans op een gesigneerd oranjeshirt door Johan Cruijff en Marco van Basten. (bron: emerce.nl)
Fonq.nl heeft een unieke WK-actie opgezet. Nieuwe en bestaande Facebook fans konden een door Johan Cruijff en Marco van Basten gesigneerd oranje shirt winnen. De winnaar is Marc geworden.

Hebben grote webwinkels hun beste tijd gehad? (bron: marketingfacts.nl)
Stan Lenssen, oud eigenaar van Allergiewinkel.nl, heeft twee jaar gelen zijn webwinkel verkocht aan Fonq.nl. Hij vindt dat de focus gelegd dient te worden op nichewinkels. Klein zijn werkt namelijk in je voordeel.

Air Miles Online Sparen verder met nieuwe site, minder shops (bron: twinklemagazine.nl)
Air miles Online Sparen heeft besloten om het aantal shops terug te brengen om het platform overzichtelijk te houden. De minder relevante shops zijn eruit gehaald. Op de site cummuniceren Greetz en Fonq.nl specifieke aanbiedingen.

Merkbeleving (bron: marketingfacts.nl)
Sinds de opkomst van internet is het overbrengen van de waarden van een merk nog belangrijker geworden dan daarvoor.
Om een goede merkbeleving te creëren die een grote doelgroep aanspreekt moet je voorzichtig te werk gaan.
Fonq.nl heeft ervoor gekozen om een commercial te maken om zo de merkbeleving bij haar doelgroep te vergroten. Alles, van idee tot het uiteindelijke product, kunt u lezen op Marketingfacts (Deel 1, Deel 2, Deel 3 & Deel 4). Vanuit de zakelijke markt heeft fonq.nl enorm veel tips gekregen, van Facebook volgers enorm veel complimenten.

Fonq.nl genomineerd voor de Deloitte Fast 50 (bron: fast50.nl)
Deloitte organiseert samen met haar sponsorpartners de Technology Fast50. Een jaarlijks terugkerende verkiezing van de 50 snelstgroeiende technologiebedrijven in Nederland. Selectie vindt plaats op basis van criteria en de percentuele omzetgroei over de afgelopen vijf jaar. Wie van deze bedrijven uiteindelijk de winnaar van de Fast50 Award wordt, zal blijken tijdens de Award Ceremony op 7 oktober waar de ranglijst bekend gemaakt wordt.

Fonq.nl wederom in de Twinkle top 100 (bron: twinkle100.nl)
De Twinkle 100 is een lijst met volgens Twinkle Magazine een overzicht van de 100 grootste webwinkels van Nederland. Twinkle Magazine is een onafhankelijk tijdschrift gericht op webwinkeliers. De Twinkle 100 is in 2008 voor het eerst gelanceerd en wordt waarschijnlijk jaarlijks uitgegeven. Dit is dan ook de derde editie. Fonq.nl staat in de Twinkle top 100, welke plek is natuurlijk nog onbekend.

Deel 2: Merkbeleving met een commercial – werkt dat? (1)

juli 22nd, 2010

In een vorig artikel over merkbeleving creëren bij je doelgroep heb ik gezegd dat fonq.nl erover denkt om een commercial te maken. De grote vraag bleef heel lang hoe we dat gaan doen. We willen immers twee boodschappen meegeven: waar fonq.nl voor staat en wat we voor producten hebben. Kunnen we dat wel in één commercial vastleggen? Om te kijken hoe zoiets werkt hebben we ook eens bij anderen gekeken. Vergelijkend warenonderzoek, zou je kunnen zeggen. We kwamen een aantal erg leuke filmpjes tegen. Na het kijken hiervan hebben we nog eens een brainstorm gehouden. Snel verder lezen als je wilt weten wat daar de conclusie van was en wat we toen verder gedaan hebben!

Even wat theorie

Een zoektocht op het woord ‘merkbeleving’ levert gek genoeg niet eens veel op. Allemaal websites van bureaus die het verbeteren van de merkbeleving verkopen, maar daar houdt het min of meer bij op. Het enige zinvolle wat ik terug kon vinden was een onderzoek uit 2004. Op Emerce werden de resultaten van een onderzoek van Harris Interactive genoemd. Toen bleek dat op internet merken helemaal niet zo doorgedrongen waren. Wellicht is dat nu anders, maar daar kon ik in het kader hiervan zo snel geen cijfers van terugvinden. Belangrijker is waar ze naar keken in dat onderzoek:

“In het onderzoek wordt gekeken naar een aantal kenmerken: bekendheid, kwaliteit, de wil bij de consument om ook daadwerkelijk over te gaan tot de aanschaf van een product, de verwachting bij de consument van een merk en naar het onderscheidingsvermogen.”

En dat zijn precies de dingen waar we op in willen spelen met onze commercials. Of dat een goed middel is, is weer een heel ander verhaal, maar daar komen we natuurlijk op terug als we resultaten hebben van het uitzenden ervan ;-). Nu die gedachtegang duidelijk is, kan ik ingaan op wat we uiteindelijk bedacht hebben, want we weten nu ook waar wij op moeten letten als we naar anderen kijken.

Vergelijken warenonderzoek

Vergelijkend warenonderzoek kan een goed middel zijn om inspiratie op te doen. Bang zijn dat je dingen gaat nadoen is onzin. Je wilt hoe dan ook uniek zijn, ook in commercials. Ik zie ook vaak genoeg op televisie dat sommige commercials wel erg op elkaar lijken en vraag me dan serieus af hoe dat toch kan, of ze originaliteit dan niet belangrijk vinden. Vandaar dat wij allereerst wilden zien hoe anderen het aangepakt hebben. De goede dingen nemen we mee, de zaken waar we niet zo dol op zijn schrappen we direct. Onderstaande filmpjes zijn een selectie van wat we allemaal gezien hebben:

CameraNU.nl

RYZ

Zappos

Het zijn wel andere branches, maar hiermee krijg je een goed idee van wat er kan in een commercial. Tijd om dus weer even bij elkaar te zitten en wat spijkers met koppen te slaan.

Het vervolg

Een nieuwe brainstorm leverde al snel op dat we twee filmpjes moesten maken. Één filmpje zou geen recht doen aan wat we willen zeggen. Het filmpje zou te lang worden, of er zou zoveel informatie in korte tijd verteld moeten worden dat de doelgroep het waarschijnlijk niet onthoudt. Twee dus. Één om fonq.nl in beeld te brengen, als bedrijf, en een filmpje om de producten en de lifestylefactoren in beeld te brengen. Maar dan, de vraag: wie gaat dat voor ons regelen? Als je geen ervaring hebt op dit vlak is het een enorme zoektocht naar de partij of partijen die voor jou commercials gaan maken. En daarna moet je nog een manier vinden om de commercials aan te bieden bij het grote publiek.

Op zoek naar..

Hoe ga je nou zoeken naar de juiste partij? Vanzelfsprekend hebben we eerst in ons eigen netwerk gekeken. Daarbij ook Linkedin doorzocht en op Google uitgebreid gezocht. Het probleem met Google is dat je veel resultaten krijgt, maar geen referenties. Dus Twitter geprobeerd en via dit kanaal kregen we aantal goede referenties. Zo zagen we onderstaand promotiefilmpje voor de fashionwebshop Liz&Vic. Met de partij die dit gemaakt heeft, Shortfilms, zijn we uiteindelijk verder gegaan.

Deel 2: Merkbeleving met een commercial – werkt dat? (2)

juli 22nd, 2010

Nog meer brainstormen
Met nog een partij erbij moest er eerst weer gebrainstormd worden. Alle gezichten dezelfde kant op krijgen. Gelukkig voor ons was ook de conclusie van Shortfilms dat er twee filmpjes moesten komen. Alleen niet helemaal zoals wij dachten. Ze waren van mening dat je een filmpje over je bedrijf los moet koppelen van een commercial. Oftewel: één commercial en één bedrijfsfilm.

Ik vond dit zelf een buitengewoon spannende periode. De ideeën werden steeds concreter, de filmpjes zelf kwamen steeds dichterbij. Toen we bedacht hadden wat voor filmpjes het gingen worden hebben we twee storylines bedacht.


En zo gaat het verhaal door tot maar liefs 7 pagina’s lang.

De bedrijfsfilm, niet zo heel spectaculair verder, moest het gevoel van fonq.nl uitstralen en de commercial, die zou gaaf worden. We zouden een echt fonq-huis moeten gaan regelen, helemaal ingericht naar de stijl van fonq.nl.

Fonq.nl woonkamer

Fonq.nl keuken

Eigentijds, alsof je er zo in kunt stappen. Hierna volgde het echte werk, testen, door middel van motion graphics kijken of je alles wel goed in beeld kan brengen. Hard gelachen om wat eerste opzetjes, serieus gekeken naar verbetering. En waar plaats je al die kleine details in beeld? En wat doe je met de belichting? Eindeloos getest, maar uiteindelijk kwam er voor de commercial een soort looproute uit. Je moet je indenken dat je door een huis loopt en daar subtiel of minder subtiel de lifestyle van fonq.nl in beeld wilt brengen. Dus, onderstaand de looproute die we bedacht hebben:

In het volgende artikel laat ik zien hoe zo’n shoot-dag eruit ziet. Superleuk om mee te maken en misschien halen jullie er wat inspiratie uit.

Sneak Preview: making of!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 16 17  Volgende »