Deel 1: Meer merkbeleving bij je klanten en potentiële doelgroep

juli 12th, 2010

Het lijkt tegenwoordig wel alsof ieder bedrijf zich ineens druk maakt om merkbeleving. Sinds de opkomst van internet is het overbrengen van de waarden van een merk nog belangrijker geworden dan daarvoor. De ‘influencers’ zijn op internet ook aanwezig en krijgen hun boodschap nog sneller bij het grote publiek. Dat kan het verschil maken tussen een succesvolle lancering van een merk en het keihard falen daarvan. Om een fijne merkbeleving te creëren die een grote doelgroep aanspreekt moet je voorzichtig te werk gaan. De grote vraag voor mij is dan ook “hoe krijg je de waarden van je merk nou over op je doelgroep?” Die vraag houdt mij vooral bezig sinds ik voor fonq.nl bezig ben met iets nieuws.

Van veel naar één
Fonq.nl is geen onbekende op de e-commerce- en webwinkelmarkt, tenminste, daar ga ik vanuit. Onder de naam Mailorder Solutions doen we al acht jaar goede zaken, met inmiddels al meer dan 60 webwinkels. Toch vonden wij dat er iets ontbrak. De naam doet denken aan een soort postorderbedrijf en dat is precies wat we allang niet meer zijn. Wat we wel zijn is een groot webwarenhuis, op het gebied van wonen, koken, tuin, design en cadeaus. We zien ons graag als een soort Bijenkorf, maar dan zonder kleding. Bovendien kennen veel mensen de webshops wel afzonderlijk, maar het bedrijf wat erachter zit, kent bijna niemand. We willen een totaalmerk worden en vanuit één website onze klanten bedienen. Via het portaal op fonq.nl kunnen klanten direct spullen bestellen van topmerken. Sommige merken en sommige producten hebben tevens hun eigen webshops. Op het portaal kunnen klanten direct doorklikken naar die shops als ze willen.

Fysieke winkel
Nieuw is ook dat we echte winkel met showroom hebben geopend in Utrecht, naast het hoofdkantoor. Daarmee worden we eigenlijk een soort Kijkshop. De producten worden seizoensgericht in de showroom getoond. De top 100 van die producten zal de boventoon voeren. De winkel fungeert tevens als ophaalpunt van online bestellingen en je kunt er terecht voor service. Behalve de producten in de showroom kan er ook uit de rest van assortiment besteld worden. Binnen 15 minuten kunnen we dan ook die producten leveren, omdat het magazijn vlakbij ligt.

Nieuwe merkbeleving
Op dit moment krijgen klanten na een bestelling een fysieke shopping gids. Verder zijn we actief op Facebook, Hyves, Twitter en YouTube, maar nog niet heel actief. Ook kunnen belangstellenden een nieuwsbrief ontvangen, één keer in de twee weken. Om dit te ondersteunen hebben we besloten commercials te gaan maken. Een grote stap voor ons, want een commercial doe je niet zomaar even. Het geeft aan dat we ons willen gaan meten met de grote jongens. Wehkamp, Bol.com en ook de Bijenkorf, enorme organisaties en ze hebben leuke commercials, die perfect laten zien wat ze uit willen stralen. Kent u ze nog? De verkopers in de videotheken van Bol.com die trailers van films naspelen? Bol.com laat daarmee uitermate goed zien wat het voordeel is van online shoppen.

Ook Wehkamp springt in op het voordeel van online shoppen: kortingen en betalen en bezorgen wanneer het jou uitkomt.

Uitstraling in een commercial
Maar nu fonq.nl…Wat we willen is dat een commercial uitstraalt hoe breed ons assortiment is, hoe goed onze klantenservice is en wat het gemak is van bestellen bij ons, ten opzichte van traditionele kanalen en concurrenten. Daarbij hopen we vooral op veel Word of Mouth, wat al sinds jaar en dag het beste werkt om trouwe klanten te krijgen. Als je vrienden tevreden zijn over een winkel, is de kans immers groter dat jij er zelf ook eens heen gaat. Maar hoe pakken we nou die commercial aan? Het moet zoveel uitstralen, ons merk, het assortiment. Voor een commercial heb je maar 30 seconden. En welk gevoel moet het precies uitstralen en hoe breng je dat nou in beeld? Allemaal vragen waar we heel lang over nagedacht hebben.
In een volgend artikel bespreek ik de uitkomsten van ons nadenkwerk, maar ik ben eigenlijk ook heel benieuwd naar jullie ervaringen en zou graag weten wat jullie ideeën zijn over merkbeleving creëren. Wat heb je zelf gedaan om een je merkbeleving positief te beïnvloeden?

Patrick Kerssemakers 8e – Emerce E-commerce 25

juni 25th, 2010

Dit jaar presenteerde Emerce voor de tweede keer de E-commerce 25, dé lijst met de meest invloedrijke Nederlandse E-commerce professionals. Het betrof een besloten stemming onder lezers van Emerce het Magazine en de Nieuwsbrief

De top 3 van 2010:
1. Pieter Zwart (Coolblue)
2. Daniel Ropers (Bol.com)
3. Claudia Willemsen (Kleertjes.com)

Op plek 8, Patrick Kerssemakers onze eigen CEO. Vanaf deze plek willen wij als medewerkers van fonq.nl Patrick feliciteren met deze prestatie.




Hieronder de overige marketeers uit de top 25:

4. Niki van Wijk (e-commerce manager Transavia )
5. Joran Prinssen (oprichter en ceo iBood)

6. Martijn van der Zee (VP e-commerce KLM)
7. Alex Jonker (e-commerce manager HEMA)
8. Patrick Kerssemakers (ceo Fonq)
9. Jitse Groen (oprichter en ceoThuisbezorgd.nl)
10. Dirk van Lammeren (directeur e-commerce TNT Post)

11. Wouter Blok (hoofd marketing Easytobook)
12. Johan van Vulpen (oprichter en ceo Greetz)
13. Jonas de Groot (marketing manager Sundio)
14. Antoine Brouwer (directeur online UPC)
15. Paul van Breugel (manager e-commerce NS Hispeed)

16. Peter van der Schaar (manager e-commerce a.i. Sanoma)
17. Marijn Maas (oprichter Typhone)
18. Marque Joosten (ceo Zomoto)
19. Marcel Joosten (çommercieel directeur Centralpoint).
20. Martijn Hoogeveen (ICEcat)

21. Roy van Keulen (vp e-business TomTom)
22. Joris Aerts (marketing en e-commerce manager Poobies)
23. Sebastian Monteban (oprichter en ceo Worldticketshop)
24. Jeroen Korving (e-commerce adviseur Korving Klikt).
25. Paul Montagne (oprichter en ceo Groupdeal)

Zappos.com delivers Happiness

juni 23rd, 2010

In economisch lastige tijden is het behouden van goede moed onder je werknemers van essentieel belang. Zappos.com heeft een manier gevonden om het moraal van haar personeel “sky high” te houden.

Op het hoofdkantoor van deze schoenen en kleding E-retailer is “lol hebben” een prioriteit. Rariteiten worden aangemoedigd en het komt vrijwel dagelijks voor dat er spontaan optochten ontstaan. Zappos ‘CEO, de 35-jarige, Tony Hsieh is van mening dat een kantoor omgeving waar mensen kunnen genieten essentieel is voor zakelijk succes.



“Gelukkige werknemers in een prettige werksfeer zorgen voor een betere service naar klanten toe, en dat is waar het allemaal om draait. Ook hebben meerdere studies uitgewezen dat gelukkige werknemers productievere werknemers zijn”, aldus Hsieh.

De “keep them happy” benadering van Zappos.com lijkt te werken. Het inmiddels 10-jaar oude bedrijf heeft meer dan 1300 werknemers in dienst en de omzet van vorig jaars was 1 miljard dollar. Verder stond Zappos op nummer 15 in de lijst “100 Best Companies to Work For” van Fortune Magazine.

Toch maar eens over nadenken om bij fonq.nl ook een “bald & blue day” te houden.

Consument koopt liever in webwinkel met Thuiswinkel Waarborg

juni 22nd, 2010

Bijna drie op de vier consumenten kopen eerder bij een webwinkel met Thuiswinkel Waarborg-keurmerk dan zonder. Zij vinden dat het keurmerk aangeeft dat de online winkel betrouwbaar en veilig is.

Dit blijkt uit het meest recente onderzoek naar het thuiswinkelgedrag en de bekendheid van het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk in Nederland dat TNS NIPO in samenwerking met Thuiswinkel.org in april 2010 heeft gedaan onder een representatieve steekproef van Nederlanders van 18 jaar en ouder.

In het onderzoek is de volgende stelling voorgelegd: ‘Wanneer ik het Thuiswinkel Waarborg-logo op een site zie staan, ben ik eerder geneigd producten op die site te kopen’. Dit jaar geeft 72 procent van de ondervraagden aan het daarmee helemaal eens te zijn, in 2009 lag dat percentage nog op 66 procent. Zo’n 28 procent zegt dat het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk staat voor veiligheid, vorig jaar was dat 23 procent. Bijna een kwart (24 procent) noemt betrouwbaarheid als kenmerk voor het keurmerk, in 2009 was dat 21 procent.



Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, zegt over de uitkomsten: ‘Het bewijst dat de aanpak van de Thuiswinkel Waarborg-certificering werkt. Met de verplichte certificering van Thuiswinkel.org-leden willen wij de consument de zekerheid geven dat hij met een betrouwbare partij online veilig zaken kan doen. Consumenten willen dat kennelijk ook, blijkt uit dit onderzoek.’

Naamsbekendheid Thuiswinkel Waarborg groeit.
Zo’n tweederde van de respondenten (66 procent) weet dat er een keurmerk voor kopen op afstand bestaat. Van deze groep noemt vervolgens 12 procent spontaan “Thuiswinkel Waarborg”, in 2009 lag dat percentage nog op 8 en in 2005 op 4 procent. De geholpen naamsbekendheid met logo is in 2010 gestegen tot 83 procent, in 2009 was dat 82 en in 2005 50 procent.

De 4 knoppen waardoor je winkel niet converteert

juni 9th, 2010

Conversie gefrustreerdEr is veel over geschreven, boeken vol, maar het blijft fascineren: dat moment waarop een kijker een koper wordt. Wat gebeurt er dan in iemands hoofd? Is dat het magische moment waarop de klant zich eigenaar begint te voelen? Waarop het product eigenlijk al niet meer van jou – de winkelier – is? Voer voor filosofen, lijkt me.

Het is in ieder geval het moment waarop de winkelier voortdurend hoopt, en als het goed is, ook naar toe werkt. Er wordt heel wat uit de kast gehaald om dat moment bij de klant te triggeren. Maar niemand kent de magische truc. Het is zo verdomde moeilijk te vatten. Wat gebeurt er toch in iemands hoofd?

Wat doet u met webanalytics, Fonq.nl?

mei 7th, 2010

Met webanalytics zijn prachtige rapporten te maken. Maar alleen data verzamelen en rapporten schuiven, dragen niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen die e-commerce organisaties realiseren dankzij de statistieken. Deze aflevering: Fonq.nl.

Via: Twinklemagazine.nl Tekst: Mark Verduyn

Fonq.nl is een webwarenhuis dat een assortiment voert van zo’n achtduizend woon,-kook,- tuin- en cadeaumerkartikelen en trok in 2009 ongeveer een half miljoen bezoekers. Hetzelfde assortiment wordt ook door veertig speciaalzaken verkocht die als nichesite een eigen domeinnaam hebben, maar die bijvoorbeeld in design veel overeenkomsten hebben met Fonq.nl. Vijf medewerkers die verantwoordelijk zijn voor online-marketing en traffic maken dagelijks gebruik van Google Analytics, zegt online-marketingmanager Jeremiah Albinus. ‘Enerzijds zetten we analytics in om de Return on Investment (ROI) van online-campagnes te verbeteren, anderzijds om de content van de landingpagina’s zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij deze campagnes.’

Waarom een serieuze webshop oud en vertrouwd moet zijn

april 26th, 2010

Oud en vertrouwdEén keer per jaar moet het gebeuren. Meestal in het voorjaar. Dan heb ik er 1000 hardloopkilometers op zitten en zijn mijn trainingsschoenen aan vervanging toe. De demping is eruit, de zolen beginnen sleets te raken, en ik heb het gevoel dat mijn knieën en mijn rug zich gaan verzetten.

Zo ook dit voorjaar. Nu was het echt hard nodig, want – valse zuinigheid – ik had er erg lang mee gewacht. De 1000 kilometer waren er inmiddels minstens 1400 geworden.

Dus tijd voor mijn favoriete leverancier, de beste hardloopwinkel van Nederland, PK Runningshop. Ik was daar de laatste keer uitstekend geholpen. Deskundig personeel – zelf hardlopers -, een uitgebreide voetmeting en een nauwkeurige loopanalyse hadden tot de perfecte schoenenkeus geleid. Ik zou graag eenzelfde paar van dat model kopen.

Linkbuilding op grootmoeders wijze

maart 9th, 2010

Zojuist kwam ik onderstaande presentatie tegen via Wiep.net. Waarom zou je veel tijd inversteren in het vergaren van nieuwe links voor je website als je reeds bestaande links naar je website kunt verbeteren?

 
Via: Conversationmarketing.com

Interview: Patrick Kerssemakers – CEO van Fonq.nl

maart 3rd, 2010

“Mijn passie is het opzetten van nieuwe bedrijven en met 60 webwinkels ben ik daar behoorlijk in geslaagd. We gaan nog veel verder dus ik blijf alleen maar doen wat ik leuk vind.” – Patrick Kerssemakers


Via: Pytch.nl

Patrick Kerssemakers begon 6 jaar geleden met Voeljegezond.nl. Deze webshop was de basis van een e-commercebedrijf met tal van shops onder de overkoepelende naam Fonq, gevestigd in Utrecht.

Gadgetfabriek artikelen op Hyves!

februari 26th, 2010

Favorables

Wat is het toch moeilijk om een passend cadeau te vinden voor je vrienden of familieleden. Slenterend door de winkelstraat op zoek naar hét perfecte cadeau, hetgeen dat vrijwel onmogelijk te vinden is. Als je nou eens wist wat diegene écht zou willen hebben, zou dit proces een stuk vloeiender verlopen!