Conversie & Overtuigingskracht Deel 3: Autoriteit & Credibiliteit

Deel 3 van de reeks Conversie & Overtuigingskrach door Thomas Vande Casteele. Hierin wordt beschreven hoe belangrijk is om autoriteit te benadrukken op uw webshop.

We zijn aanbeland bij het derde deel van onze serie over de kruising tussen psychologie en conversie op webpagina’s. Eerder kon u in deel I lezen over schaarste en in deel II over hoe we met de juiste technieken drempels kunnen verlagen.

Vandaag gaan we het hebben over autoriteit en credibiliteit en hoe het inkaderen van uw kennis de bezoeker ervan kan overtuigen dat hij bij u moet zijn voor datgene wat hij zoekt. We worden reeds van jongs af aan geconditioneerd om te gehoorzamen aan autoriteit: ouders, leraren, politie, de baas op het werk, de baas thuis ;) , etc.

Stel, u zit met een juridische kwestie. U gaat niet naar uw bakker om deze kwestie op te lossen maar zoekt uiteraard advies van een advocaat. Logisch, hoor ik u denken, dat doen we allemaal. Correct, en denk maar eens na hoe vaak u bij een aankoop op zoek gaat naar advies van iemand die meer expertise of autoriteit heeft dan uzelf? Over de expertise van de massa hebben we het in deel 4, maar ook u als webwinkelier of bedrijf met informatieve website kan alle kanonnen bovenhalen om autoriteit in de strijd te gooien voor de gunst van de bezoeker.

In Amerika werd in de jaren 90 een geneesmiddel aan de man gebracht voor reuma. Dit gebeurde via een TV-spotje en was uiterst succesvol, zo bleek. De man die dit spotje presenteerde was een acteur die jarenlang een dokter had gespeeld in een zeer populaire soapserie. Hij had geen specifieke medische kennis of achtergrond, maar dankzij de connotatie die hij had met zijn vroegere rol als dokter zagen de mensen hem toch als autoriteit.

Dit voorbeeld illustreert dat autoriteit een zeer sterk principe is om te gebruiken naar uw publiek toe. Op momenten van keuze en onwetendheid gaan mensen op zoek naar een oordeel van iemand waarvan ze denken dat hij of zij het beter weet. En die persoon, beste lezer, bent u.

Laat ons even kijken wat we zoal kunnen inzetten. De eerste techniek heet Endorsement. Het gebruiken van teksten, citaten, gekende logo’s e.a. van klanten, leveranciers of derde partijen is een vaak gebruikte methode om vertrouwde, met autoriteit beladen signalen naar de bezoeker te sturen.

blogpost-autoriteit-partners

Let ook op het gebruik van het woord partners, dit ene woord op zich houdt al in dat deze vertrouwde merken het OK vinden om met de partij in zee te gaan die dit op zijn website zet.

Een echte endorsement is echter moeilijker te pakken te krijgen. Dit zijn officiële publicaties, labels, quotes van in magazines of bekende personen, etc. Bagazoo, één van de webwinkels die Freshcommerce heeft ontwikkeld, won in 2008 bijvoorbeeld de Becommerce Starters Award als best startende webwinkel in België. Het tonen van het logo, samen met een behaald e-commerce label geeft een sterk signaal van betrouwbaarheid en autoriteit.

blogpost-autoriteit-logos

Het is natuurlijk mooi als je met je initiatief in de pers verschijnt, of als er bepaalde klanten zijn die zo lyrisch zijn dat ze al dan niet spontaan over je dienst of product beginnen schrijven. Hieronder een voorbeeld van de excellente chattool Hab.la

blogpost-autoriteit-habla

Ze pakken het al redelijk goed aan met deze testimonials maar ze hadden er beter nog de logo’s van de bedrijven bijgezet, zoals hieronder bij Basecamp:

blogpost-autoriteit-basecamp

Het is onderhand wel duidelijk. Door quotes, logo’s, video’s, etc. van derde partijen is het perfect mogelijk om de autoriteit en credibiliteit van uw website te verhogen, en zo de conversie mee te trekken. Want kopen op het internet is uiteindelijk nog altijd een zaak van vertrouwen, toch?

Tot zover de autoriteit die wordt ge-endorsed. Jezelf of je bedrijf autoriteit aanmeten kan natuurlijk ook. Tool par excellence om dit voor mekaar te krijgen is de blog. U bent wederom proefkonijn van onze overtuigingstechnieken, want door dit te lezen wordt bewust en onbewust de autoriteit van Freshcommerce bij u gevormd wanneer het gaat over conversie en overtuigingskracht – of dat hopen we toch :) .

Andere voorbeelden (we houden het even in eigen huis) zijn de wijndegustatie-video’s en wijnblog van Stappato.be:

blogpost-autoriteit-stappato

U ziet het, mogelijkheden genoeg. Vraag reacties aan klanten, kijk of u ooit eens in de lokale krant hebt gestaan, huur een stagiair in om de kennis uit uw bedrijf te zuigen en om te zetten in praktische tips en teksten waarmee u naar buiten kunt komen.

In alle geval zien we u graag terug voor het sluitstuk van onze vierdelige reeks én ook wel een beetje de heilige graal van de overtuigingskracht: sociale bewijskracht. Tot volgende keer!

Geschreven door:

3 Reacties

  • […] In dit vierde en laatste deel van Conversie & Overtuigingskracht, beschrijft Thomas Vande Casteele hoe belangrijk het is om vertrouwen te winnen van bezoekers door middel van huidige klanten. De nadruk ligt op het aanvragen van reviews voor het te verkopen product. Veel leesplezier!Jawel beste lezers, zo zijn we beland aan het vierde en laatste deel over het optimaliseren van conversie met de psychologie van de overtuigingskracht. Om uw geheugen nog even op te frissen: deel I ging over het creëren van schaarste, in deel II zagen we hoe we effectief drempels kunnen verlagen voor een betere conversie en in deel III ging het over hoe ook het vestigen van autoriteit de conversie de hoogte injaagt. […]

    04 Aug 2009 12:15
  • […] In dit vierde en laatste deel van Conversie & Overtuigingskracht, beschrijft Thomas Vande Casteele hoe belangrijk het is om vertrouwen te winnen van bezoekers door middel van huidige klanten. De nadruk ligt op het aanvragen van reviews voor het te verkopen product. Veel leesplezier!Jawel beste lezers, zo zijn we beland aan het vierde en laatste deel over het optimaliseren van conversie met de psychologie van de overtuigingskracht. Om uw geheugen nog even op te frissen: deel I ging over het creëren van schaarste, in deel II zagen we hoe we effectief drempels kunnen verlagen voor een betere conversie en in deel III ging het over hoe ook het vestigen van autoriteit de conversie de hoogte injaagt. […]

    13 Aug 2009 11:58
  • Auto zegt:

    Interesasnt artikel komt dit niet gewoon van de 6 principes van Cialdini? Is het niet aan te raden deze professor te benoemen in het artikel?

    04 Jan 2018 15:01

Plaats uw reactie