Een product met een verhaal verkoopt gewoon beter

Verhalen verkopenIk schrijf veel voor Vrije Werkers. Dat is de groep waar mijn missie ligt. Vrije Werkers; dan moet je vooral denken aan freelancers, zzp-ers en zelfstandige professionals. Mensen die individueel een toko runnen. Meestal verkopen zij diensten, maar er zitten ook specialistische webwinkels tussen.

Het gaat in ieder geval om eenmansondernemingen. Da’s iets anders dan de ondernemingsvorm eenmanszaak. Noem ze anders microbedrijven, ook een mooie term.

Achter die Vrije Werkers zit een mooi verhaal. Dat zal ik hier niet uit de doeken doen. Daarvoor moet je Het grote misverstand maar eens lezen.

Af en toe kies ik voor mijn Vrije Werkers een thema. Dat komt dan regelmatig terug in mijn schrijfsels. De laatste tijd gaan mijn stukjes vaak over het overbrengen van je boodschap. Want Vrije Werkers zijn vooral boodschappers. Zij moeten zichzelf voortdurend presenteren, zich verkopen aan de buitenwereld. Wat dat betreft zijn het net webwinkeliers.

Slimme boodschappers werken met verhalen

Eén van de mooiste manieren om je boodschap over te brengen is door middel van een verhaal. Het mooie van verhalen is dat ze kleefkracht hebben. Ze blijven plakken in de hoofden van mensen.

Een verhaal raakt ons van binnen. Een goed verhaal deelt een emotionele klap uit. BAM, rechtstreeks door naar het langetermijngeheugen. Dat vergeet je nooit meer!

Mensen smullen van verhalen. Wij zijn altijd verhalenvertellers geweest. En luisteraars natuurlijk. Het is onze meest vertrouwde manier om het nieuws door te geven. In de oertijd, meer dan een miljoen jaar geleden – toen we nog in grotten woonden en in berenvellen rondliepen – gebruikten we verhalen al daarvoor.

Een verhaal prikkelt onze geest. Nou kan ik je hier een ingewikkeld “verhaal” voorschotelen over linkerhersenhelft en rechterhersenhelft en hoe die twee helften samen functioneren. Maar het komt eigenlijk gewoon hier op neer: een verhaal brengt ons aan het simuleren. We beleven mee wat de ander ons vertelt. Dat werkt heel wat krachtiger dan een opsomming van droge feiten.

Een verhaal hoeft ook echt niet lang te zijn. In een paar zinnetjes kan heel veel schuilgaan. Er is een beroemd voorbeeld dat dat prachtig illustreert. En dat bovendien heel goed laat zien wat het verschil is tussen droge feiten en een verhaal. Dat voorbeeld gaat als volgt:

Feiten zijn:

“De koningin is gestorven en de koning is gestorven.”

Een verhaal is:

“De koningin is gestorven, en de koning stierf aan een gebroken hart.”

Voel je ‘m. Het is een kleine knop in je hoofd die omgaat. Die je net even anders laat denken. Nee, ik zeg het fout. Die je net even anders laat voelen. Je hart tikt een moment iets sneller. BAM, naar je langetermijngeheugen.

Verkoop de droge productfeiten in een verhaal

Zou het niet fantastisch zijn als je zo je producten kunt verkopen? Misschien moet je eens kritisch kijken naar de teksten in je webshop. Waar kun jij van droge feiten een verhaal maken? Waar kun jij jouw producten kleefkracht geven?

Vandaag zag ik een dekbedovertrek voorbij komen. Nee, niet bij het opstaan, ik slaap onder dekens. Het was ergens in een webshop, ik weet niet precies meer waar. Het was een fraai, bordeaux dekbed. Merk: Cinderella. Daarop een grote, kleurrijke afdruk van een schilderij van Jan Cremer, in de vorm van een hart.

Dit is wat erbij stond:

“Dekbedovertrek in diverse maten met afbeelding kunstwerk Jan Cremer.”

Een droge opsomming van feiten.

Dit is wat je ervan zou kunnen maken:

“Rebels, kleurrijk dekbedovertrek. Met hartstochtelijke groeten van Jan Cremer.”

Een verhaal met emotie. Dat blijft kleven!

Er zitten vast verhalen achter jouw producten. Je hebt het nu gezien. Met een zin of twee kun je ze onvergetelijk maken.

Ik daag je uit. Neem aan kladpapiertje. Zet daarop de naam van één van jouw producten. Zet er twee of drie belangrijke droge feiten bij (specificaties, eigenschappen). Sla vervolgens aan het fantaseren. Schakel je omgeving voor een paar minuten uit. Denk kleurrijk, voel emoties. Maak er in een paar zinnen een verhaal van. Deel een klap uit!

Oh, en vergeet ons niet te inspireren! Zet het hieronder in de reacties.

———-

– Bezoek het weblog van Stan Lenssen: SayEbusiness.nl. Dat is de plek waar hij verhalen schrijft voor zijn Vrije Werkers. Neus er eens rond. Maar pas op dat je niet blijft plakken. –

Geschreven door:  Stan Lenssen - Vrije Werker - leert ondernemers zo te werken dat ze altijd vrij zijn. Hij is al jarenlang actief op internet met grotere en kleinere projecten, en heeft een dijk aan ervaring als ondernemer in het kleinbedrijf, webwinkelier en small business consultant. Je kunt hem tegenkomen als blogger op verschillende ondernemersblogs en natuurlijk op www.SayEbusiness.nl. Dè plek waar hij zijn boodschap voor Vrije Werkers verkondigt.

3 Reacties

  • Dave zegt:

    Volledig mee eens ! De best verkopende producten doen het meestal zo goed net door het verhaal, niet door de kwaliteit of de eigenschappen van het product zelf.

    Een goed verhaal en goede foto’s..die doen het hem 🙂

    Dave

    13 Oct 2010 18:56
  • Ina zegt:

    Goed idee! Ik ga hiermee experimenteren, ben nl nogal geneigd om heel objectief te schrijven op mijn weblog.
    Tip: zelf je eigen orakelkaarten maken en gebruiken werkt superkrachtig! Het komt echt binnen en geeft een positieve boost 🙂

    05 Jan 2011 12:54
  • Een goed idee om gewoon eens stimulerende, beeldende steekwoorden aan je product te koppelen. Ik neem de uitdaging aan, Stan! En ik zal aan jouw blog refereren in mijn blog http://www.verdubbeljeinkomen.com (ook voor zzp’ers) zodat meer collega-ondernemers van je idee kunnen profiteren.

    05 Jan 2011 14:27

Plaats uw reactie