Een uur vooruit of een uur terug? – Win een Karlsson Zendergestuurde Design Klok!

Twee keer per jaar vragen we het ons af: moet die klok nu een uur vooruit of een uur terug? En kunnen we dan langer slapen, of komen we juist een uur tekort? En waarom wordt er eigenlijk in zo’n 70 landen de tijd ieder halfjaar omgezet? Even voor de duidelijkheid: deze zaterdag gaat de klok een uur terug. Dat betekent dat we een uur langer kunnen genieten van de zondag!

Waarom moet die klok eigenlijk terug?
In Nederland zetten we de klok sinds het begin van de olie crisis in 1979 terug. Gedachtengang? Minder verbruik van energie omdat we in de zomer langer profiteren van het daglicht. De echte zomertijdpioniers zijn de Romeinen. Zij stonden op met de zon en gingen slapen met zonsondergang. ’s Zomers werkten zij dus langer door, dan in de winter. George Vernon Hudson deed in 1895 het eerste officiële voorstel voor de zomer- en wintertijd in Nieuw-Zeeland. Hij vond dat de tijd zich moest aanpassen aan het ritme van de mens en niet andersom.

Klok automatisch terugzetten
Inmiddels zijn we er aan gewend dat de klok ieder half jaar een uur vooruit of terug gaat. Toch vergeten we het nog weleens en komen we te laat of juist te vroeg op ons werk. Het klokkenmerk Karlsson bedacht daarom een Zendergestuurde klok. Deze klok zet zichzelf gelijk met de atoomklok. Hij stelt dus zelf de zomer- en wintertijd in! Deze klok staat ’s zomers en ‘s winters precies goed en zo kom jij altijd op tijd op je werk. Extra leuk: deze week heb je bij fonq.nl 10% korting op alle Karlsson klokken!

 Deze zondag hebben we een dag van 25 uur! Wat ga jij met dit extra uur doen? Vertel het ons in een reactie en maak kans op de Karlsson Zendergestuurde Klok NLA 30 van t.w.v. €97,50! Deze fonqy friday (26 oktober 2012) zullen wij de winnaar om 16:00 uur bekend maken. Dus reageer snel en wie weet hoef jij je nooit meer zorgen te maken over de zomer- en wintertijd!

Geschreven door: fonQ is het verrassende en inspirerende warenhuis met ruim 60.000 mooie producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle. Of je nu op zoek bent naar de finishing touch voor jouw interieur, een handig keukenhulpje of een unieke gadget als cadeautje voor jezelf: vind jouw mooi bij fonQ! Het webwarenhuis is uitgeroepen tot beste webwinkel in de categorie 'Wonen & Tuin' tijdens de Thuiswinkel Awards 2016. Ook tijdens de ABN AMRO Webshop Awards 2016-2017 en 2017-2018 is fonQ verkozen tot beste webshop in wonen.

34 Reacties

  • gewoon langer stappen en gezellige mensen leren kennen.

    24 Oct 2012 16:06
  • Een uurtje extra? Daar merk ik meestal niet veel van. Als mama van drie heb ik het eigenlijk altijd druk! Dit weekend vieren we papa zijn verjaardag èn het ziet er naaruit dat ik in dat extra uurtje tijd rommel ga opruimen. Ik verheug me overigens al op de verjaardag, ik heb een slagroomtaart gewonnen èn die smijt ik bij mijn man in zijn gezicht (vandaar dat uurtje extra opruimen) omdat mijn man niets aan mijn verjaardag heeft gedaan… Wraak is zoet!

    24 Oct 2012 16:07
  • Naam zegt:

    Ik weet wel wat ik in dat uurtje ga doen, psst niet doorvertellen, maar slapen!!!! Heerlijk gewoon nog even een uurtje langer blijven liggen, kan er nu al van genieten ;-).

    24 Oct 2012 16:07
  • Roman zegt:

    Extra uurtje slapen!

    24 Oct 2012 16:08
  • maureen zegt:

    lekker doorkleppen op facebook
    ideaal zo een uurtje

    24 Oct 2012 16:13
  • Anja zegt:

    Dat extra uurtje, die lig ik vast wakker,
    arme ik, arme stakker!
    Want mijn puberkids die gaan stappen tot in de vroege uren,
    het kan ze niet lang genoeg duren.
    Maar moeders die wordt vergeten,
    en die heeft d’r slaap hard nodig moet je weten.
    Ik lig te wachten en te draaien,
    en me voor de 100e keer om te draaien.
    En manlief…. die snurkt rustig door,
    die heeft nergens last van hoor.
    Horrornachten, en a.s. zaterdag nog een extra uur,
    da’s zeker niet goed voor mijn humeur.
    Maar met zo’n mooie klok wordt het leed wel verzacht,
    een sieraad aan mijn muur, één en al pracht!

    24 Oct 2012 16:16
  • Fijn skypen met mijn vriendin in Johannesburg
    Over van alles en nog wat kletsen
    Nemen de tijd eens even extra voor elkaar tijdens dit extra uurtje
    Quasy luxueus toch en we nemen het er even lekker van!

    24 Oct 2012 16:31
  • Naam zegt:

    Supermooie klok, handig dat ik me hiermee nooit zal verslapen ;).

    24 Oct 2012 16:52
  • Terry zegt:

    De wintertijd is voor mij HET teken dat officieel de herfst en de winter eraan komen!
    Lange avonden, donkere ochtenden, alles rood en geel gekleurd, gure wind en gewoon de geur van najaar in de lucht! 😉 heeeerlijk! ^^ .. Wat ga ik doen dat extra uurtje? Genieten van de herfst voor me raam met een lekkere kop herfstthee (appel-kaneel-vanille) !!! en gewoon naar buiten kijken… ok en dan slapen XD

    24 Oct 2012 16:58
  • gerda zegt:

    ik ga niks doen dat extra uurtje ja misschien langer slapen

    24 Oct 2012 16:59
  • Chris zegt:

    Partytime … superlang deze keer. Een uurtje extra toch!!!

    24 Oct 2012 17:43
  • Wilma zegt:

    Ach wat jammer is het toch
    het magische moment verslapen
    wil wel wakker zijn, maar och
    zit de hele tijd te gapen
    en dus mis ik nu alwéér
    de tijd die je kan overdoen
    maar wacht eens even, dat betekent
    dat ik terug kan gaan naar TOEN!
    Dus ik zal nu wakker blijven
    draai alleen de tijd terug
    om oude fouten te herstellen
    slechts één uurtje, doe het vlug!

    24 Oct 2012 18:06
  • Jose zegt:

    Ik ben wel genoodzaakt om dat uur te gebruiken om alle klokken en apparatuur bij te stellen. Dus een uur terug. Aangezien ik ouderwetse klokken heb, moet ik alles 24 uur bijstellen en blijven draaien.
    Met zo,n unieke klok van jullie zou dat probleem zich niet meer voordoen.

    24 Oct 2012 18:17
  • werk in de zorg en in dat weekend dat ik een dag dienst heb is het wel lekker om nog even mijn oogjes dicht te doen wandt om 6 :15 gaat de weker weer

    24 Oct 2012 19:03
  • Rob zegt:

    Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens…. Dat klopt, helaas tikt hij niet meer omdat ie kapot is en ik zit op dit moment aan de andere kant van de wereld, dus heb ik geen last van het tijdverschil…. doen ze hier niet aan! Ik geniet hier, time flies when having fun, dus haal ik het uiterste er uit. Vrije tijd is onbetaalbaar en komt niet meer terug….

    24 Oct 2012 19:08
  • Wendy zegt:

    Een uur langer mijn verjaardag vieren :)!!

    24 Oct 2012 19:34
  • Louise zegt:

    Die dag heb ik een uur langer de tijd een mooi plekje voor deze fantastische klok uit te zoeken:)

    24 Oct 2012 20:23
  • zaterdag nog een extra dvdtje kijken en dan een uurtje later naar bed, lijkt me heerlijk

    24 Oct 2012 20:26
  • Femke S. zegt:

    Ik zou denk ik toch een uurtje langer in bed vertoeven ja;) Heerlijk!
    Alleen jammer dat het NOG vroeger donker wordt strakjes:(
    Oh ja! Ook een uur langer de tijd te duimen dat ik die prachtige klok win!:D

    24 Oct 2012 20:36
  • Ilse zegt:

    Heerlijk dromen 😉

    24 Oct 2012 22:02
  • Eibert zegt:

    Een extra uur om te gamen of te internetten (kan nog niet kiezen)

    24 Oct 2012 22:19
  • Marieke zegt:

    Dat uurtje extra kan ik goed gebruiken om mijn huisje extra goed schoon te maken. Heb er normaal veel te weinig tijd voor!

    24 Oct 2012 23:14
  • Els zegt:

    Een uur extra genieten van mijn gezin, ws beginnend met een uitgebreid ontbijt. 9 uur winter of 9.00 zomertijd??

    25 Oct 2012 01:08
  • Miranda zegt:

    Wat ik met een uur extra doe: Ik ben nu al bezig mt voorbereidingen ivm mijn autistische zoon. Zondag zijn we er dus al iets aan gewend en hebben we echt een uur over, ik denk dat we cakejes en koekjes gaan bakken en lekker op gaan eten. En met zon mooie en duidelijke klok aan de muur word het bakken alleen maar prakticher, want nu kunnen we de tijd bter in de gaten houden dan met onze oude klok (die vaak blijft hangen)

    25 Oct 2012 09:11
  • Marc zegt:

    Extra lang muziek maken. En totaal niet op de tijd letten !

    25 Oct 2012 09:51
  • Een uurtje langer genieten van mijn vrouw en kinderen, daar heb je nooit tijd genoeg voor!

    25 Oct 2012 13:12
  • Thomas zegt:

    Genieten van een extra uurtje van mijn bestemming in dromenland…..

    25 Oct 2012 13:44
  • C.Y. zegt:

    Tijdreizen net als iedereen naar het verleden.. het kan dus toch 😮 doet me denken aan Back to the future 🙂

    25 Oct 2012 20:41
  • Claudia zegt:

    Ik ga lekker de avond ervoor films kijken – heb een flinke stapel liggen die ik nog niet heb gezien en nu kan ik stiekem een uurtje langer doorkijken 🙂

    26 Oct 2012 09:55
  • Michiel zegt:

    Ik zou iedereen willen oproepen om met mij mee te doen aan de Wintertijd Challenge van Stichting Spieren voor Spieren. Op 18 locaties wordt om 02.00 uur ‘s nachts 1 uur en 1 seconde gesport tijdens het teruggaan van de klok, om geld in te zamelen voor kinderen met een spierziekte!

    Zie spierenvoorspieren.nl/wintertijd-challenge-aanstaande-zaterdagnacht-in-17-steden/ en het mooie pleidooi van Louis van Gaal gisteren in DWDD.

    En mocht ik de klok winnen, dan gaat ie naar mijn dochters voetbalclub, die zwart/wit als “kleur” heeft.

    26 Oct 2012 10:37
  • Marlies zegt:

    Hallo, ik ben marlies 17 jaar en heb asps dat is een slaapstoornis die zeldzaam is en bijna altijd alleen voorkomt bij 65 plussers of vrouwen in de memo pauze. En dat duurt bij mij toch hoop ik echt nog even;). Vaak slaap ik slecht en lih uren wakker. Overdag ben ik altijd vreselijk moe omdat mijn lichaam mijn melatonin ( stofje wat er voor zorgt dat je in slaapvalt) al om 4 uur aanmaakt. Ik vecht continu tegen mijn eigen lichaam om op de juiste tijd wakker te worden en te gaan slapen. Daarom ga ik dat uurtje gebruiken om extra te slapen. Want als de klok weer voor of achteruit gaat is mijn dag nacht ritme nog meer ontregeld. En worden dus weer een paar weken slapeloze en ontregelde dagen en nachten. Lekker een uurtje extra slapen lijkt me heerlijk. Hopelijk kan ik dat uurtje slapen zoniet hoop ik dat ik die nachten naar deze mooie klok mag kijken dat is immers beter dan uren staren naar een saaie witte muur!

    26 Oct 2012 10:54
  • Von Luca zegt:

    Ga daar geen uren over nadenken of gedichten over schrijven,
    zo kan je wel bezig blijven,
    en een uur extra met een gezin,
    ach is dat nu wel zo’n heel gewin,
    als de kinderen al een kwartier langer blijven op hun bed,
    heeft mamma al lekker een bakkie koffie gezet,
    en klokken tikken toch wel door, Dus een uur heen of terug niet zo bijzonder hoor!

    26 Oct 2012 13:04
  • Kim zegt:

    Fonqalisius uitslapen:-)!

    26 Oct 2012 15:03
  • fonq.nl zegt:

    Dat extra uurtje wordt goed benut! Er zal veel bij geslapen worden dit weekend. Dank voor alle leuke reacties!

    De winnaar heeft inmiddels bericht gehad.

    Tot de volgende fonqy friday!

    26 Oct 2012 16:06