Nederland viert Sinterklaas massaal na 5 december

Winkels profiteren van het laat vieren van het Sinterklaasfeest

Werd Sinterklaas vorig jaar massaal vóór 5 december gevierd, dit jaar wordt dit feest juist gevierd als de Sint het land alweer heeft verlaten. Daarbij is het afgesproken bedrag voor het surprisecadeau dit jaar met 2 procent gedaald naar €18,10. Dat blijkt uit een analyse van meer dan 1 miljoen lootjes die getrokken zijn via Lootjestrekken.nl en verkoopgegevens van het webwarenhuis fonQ.

Sinterklaas dit jaar laat gevierd
Hoewel de Goedheiligman 6 december Nederland verlaat, wordt het Sinterklaasfeest dit jaar juist met name in de dagen na 5 december gevierd. Slechts 21 procent viert het traditioneel op Pakjesavond zelf. Bijna de helft van de Nederlanders stelt de surpriseavond uit tot het weekend van 6 tot 8 december (46%). Vorig jaar vierde daarentegen bijna 70 procent van de Nederlanders Sinterklaas op of vóór 5 december. De weekdag waarop 5 december valt, blijkt daarmee van grote invloed te zijn op de datum waarop Nederland Sinterklaas viert.

Budget surprisecadeau gedaald
Het gemiddelde afgesproken bedrag van €18,10 voor surprisecadeaus is lager dan vorig jaar. Werd in 2012 juist een stijging van 4 procent geconstateerd ten opzichte van het jaar ervoor; dit jaar is het budget 2 procent gedaald. “Hoewel een daling van het budget niet voordelig is voor winkels biedt het laat vieren van Sinterklaas perspectief. Doordat het dit jaar meer na 5 december wordt gevierd, gaan Sinterklaasverkopen langer door. Dit is iets waar winkeliers rekening mee moeten houden”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ.

Oriëntatie op tablet en smartphones, aankoop via desktop
Tablets en smartphones blijken populair te zijn voor cadeauoriëntatie op fonQ.nl. Bij 41 procent vindt oriëntatie plaats via deze mobiele kanalen. Het doen van daadwerkelijke online aankopen gebeurt daarentegen vooral via de desktop. Ruim driekwart van de Nederlanders bestelt het surprisecadeau vanaf de traditionele computer. “Dit jaar bezoekt meer dan 40 procent van de bezoekers onze website via de smartphone. In de voorbereidende fase maakt Nederland dus wel graag gebruik van mobiele kanalen”, voegt Arjan Kuiper van Lootjestrekken.nl toe.Infographic_Sinterklaastrends_2013