Webshops bouwen rondom tv-personages. Moeten we bretels verkopen op een jortkeldershop.nl?

Af en toe type ik binnen Google een aantal e-commerce gerelateerde woorden in en klik dan op zoeken in nieuws, in plaats van internet. De resultaten zijn niet altijd even relevant, maar ik kwam nu toch wel weer echt iets leuks tegen. In een Belgische weblog kwam naar voren dat twee BB’ers (Bekende Belgen) een webshop zijn begonnen rondom hun website/kleine community. Debby en Nancy zijn twee vrouwen die op de Belgische televisie een programma hebben waarin ze op dandy wijze en totaal over de top mensen blij proberen te maken. Door hun humor en positieve inslag hebben de dames een grote achterban weten te verkrijgen. Ook op internet zijn ze actief en rondom hun website is een ware community (zelfs zien ze het graag als een virtueel pretpark) ontstaan van actieve fans die hun blogs kunnen lezen en zelf ook kunnen participeren in verschillende dialogen.

Nieuw is de webshop waarin ze een select aantal producten verkopen. Het assortiment bestaat uit hun eigen merchandise, waaronder cd’s, maar ook uit kettingen en accessoires. Aannemelijk is dat de ‘diva’s’ volledig achter deze producten staan, zodat hun reputatie niet wordt beschadigd. Een slim initiatief, waarmee makkelijk geld wordt verdiend door mee te liften op het multimediale succes van de dames. Terugkoppelend naar Nederland; welke tv-personages hebben genoeg achterban, een sterke reputatie en een lifestyle, waar je een webshop omheen kan bouwen. De grap is natuurlijk dat je bretels kan verkopen op de Jortkeldershop.nl of petjes op de Gielbeelenwinkel.nl. De truc is echter om juist die personages te vinden, wiens reputatie niet wordt beschadigd door het verkopen van artikelen en waar de shop juist onderdeel wordt van zijn of haar PR.

Het meest ideale hiervoor zijn bepaalde cultfiguren. (Zowel fictief als non-fictief). Dit zijn personen met een grote achterban, wiens reputatie niet snel in het geding komt. Voorbeelden hiervoor zijn bijvoorbeeld het personage Adje van Mooi! Weer de Leeuw, de karakters van de tv-serie Gooische vrouwen of misschien wel Herman den Blijker met een selectie aan kookspullen? Het selectief uitzoeken van producten, waar de verbonden -fictieve of echte- persoon ook echt achterstaat hoeft de reputatie van de BN’er te beschadigen. Wat denken jullie? Laat ‘e-commerce Nederland’ kansen liggen of is het spijkers op laag water zoeken?

Geschreven door: CEO fonq.nl

6 Reacties

  • Ik weet niet of Jort Kelder er blij mee is als ik jortkeldershop.nl zou gaan uitbaten. Op zijn weblog heeft hij al wel de nodige advertenties staan en je kunt er een boekje aanschaffen, dus ik denk dat het voor hem een kleine stap is om ook merchandise te verkopen.

    22 Jan 2008 15:38
  • Iets anders maar toch had je netalsindefilm.nl. Hier kon je zelfde kleding kopen die bijv. mensen in GTST of Idols droegen… is volgens mij geen echt succes geworden

    Denk dat Nederlanders niet zo snel achter een BN’er aanlopen en daarom het de moeite niet zal lonen..

    29 Jan 2008 19:04
  • Patrick zegt:

    Wie draagt die dingen nou mijn opa maar die is dood

    01 Mar 2008 19:36
  • Larissa zegt:

    Dikke onzin:-P

    13 Mar 2008 23:19
  • Richard zegt:

    Blijft leuk om te lezen 🙂

    26 Jan 2017 17:18
  • Joost zegt:

    Je ziet tegenwoordig trouwens wel steeds meer van dit soort merchandise achtige praktijken, hoewel sommige mensen soort van bn’er worden door hun modelijn gebruiken ook bn’ers een modelijn voor meer inkomsten.

    13 Nov 2017 22:48

Plaats uw reactie