Nederlander trekt portemonnee voor barbecue

Man geeft bijna twee keer zo veel uit aan een nieuwe barbecue

UTRECHT, 25 juni 2014 – Barbecueën wordt steeds meer een lifestyle waar we graag geld aan uitgeven. Gemiddeld zijn we bereid €169,57 aan een nieuwe barbecue te besteden. Daarnaast is de verkoop van luxe buitenkeukens verdubbeld en koopt de Nederlander ruim de helft meer barbecue-accessoires dan vorig jaar. Dat blijkt uit verkoopgegevens en een onderzoek van webwarenhuis fonQ.nl naar het gebruik van barbecues dat onder 962 Nederlanders is uitgevoerd.

Barbecueën als lifestyle
De Nederlander pakt het barbecueën steeds professioneler aan. Er blijkt meer behoefte te zijn aan barbecue-accessoires; webwarenhuis fonQ.nl ziet een stijging van ruim 50 procent in de verkoop hiervan ten opzichte van 2013. Ook de verdubbeling in de verkoop van grote buitenkeukens duidt erop dat barbecueën een lifestyle is geworden waar we geld voor over hebben. Als het aan de Nederlandse man ligt, zou het gemiddelde bedrag van €169,57 dat we aan een nieuwe barbecue uitgeven een stuk hoger liggen. Mannen zijn bereid gemiddeld €225,90 te besteden aan een barbecue; 70 procent meer in vergelijking tot vrouwen (€133,98).

We barbecueën het hele jaar door
Ook het aantal keer dat jaarlijks gebarbecued wordt, wijst op een lifestyle. Gemiddeld steken we 14 keer per jaar de barbecue aan en ruim driekwart van de Nederlanders is in het bezit van een barbecue. Een kwart heeft zelfs twee of meer barbecues. De houtskoolbarbecue is het meest geliefd (60%), gevolgd door een gasbarbecue (20%) en een elektrisch exemplaar (12%). Hoewel de voorkeur uitgaat naar een zomerse temperatuur van ongeveer 24 graden, geeft opvallend genoeg 37 procent aan ook in de herfst- en wintermaanden te barbecueën. Ongeacht wat het weer doet, staat de barbecue de komende tijd bij veel Nederlanders aan. Ruim 60 procent geeft namelijk aan tijdens het WK te barbecueën.

Barbecueën doen we thuis
Nederlanders barbecueën het liefst thuis. Ruim tweederde geeft aan bij voorkeur in de tuin, het balkon of dakterras te barbecueën. Daarbij is en blijft barbecueën een mannending. Hoewel tweederde van de vrouwen vindt dat het een vooroordeel is dat de man achter de barbecue hoort te staan, kruipen zij zelf nauwelijks achter de grill. Slechts 29 procent van de vrouwen geeft aan regelmatig achter de barbecue te staan. Dit percentage ligt bij de man op bijna 90 procent. Een gemiste kans voor vrouwen, want een derde van de mannen vindt het erg aantrekkelijk als een vrouw de plek achter de barbecue claimt.

Geschreven door: fonQ is het verrassende en inspirerende warenhuis met ruim 60.000 mooie producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle. Of je nu op zoek bent naar de finishing touch voor jouw interieur, een handig keukenhulpje of een unieke gadget als cadeautje voor jezelf: vind jouw mooi bij fonQ! Het webwarenhuis is uitgeroepen tot beste webwinkel in de categorie 'Wonen & Tuin' tijdens de Thuiswinkel Awards 2016. Ook tijdens de ABN AMRO Webshop Awards 2016-2017 en 2017-2018 is fonQ verkozen tot beste webshop in wonen.

3 Reacties

  • Pieter zegt:

    Dus gemiddeld genomen past : http://www.fonq.nl/product/weber-performer-de-luxe-gbs-57-cm/78085/ dan niet in het budget? 🙂 Ik ga m in ieder geval bestellen! Leuk blogje!

    12 Aug 2014 15:44
  • Jasmien zegt:

    Dus je wilt eigenlijk zeggen dat we dan toch maar een wat duurdere bbq kunnen kopen? 😛

    23 Sep 2014 16:39
  • Lenary zegt:

    Ja geen idee of ik wel zon dure bbq wil eigenlijk. Ben naar een goeie en goedkope op zoek, maarja.

    14 Apr 2017 13:24

Plaats uw reactie