Vrouw bepaalt het interieur in huis

Een derde van de stellen heeft een totaal andere interieursmaak

UTRECHT, 14 oktober 2014 – Vrouwen hebben in huis de broek aan als het gaat om het nemen van beslissingen over het interieur. Hoewel een derde van de stellen een totaal andere interieursmaak heeft, is de gemiddelde Nederlander ruim tevreden met het interieur. We geven ons interieur gemiddeld een 7,5. Dit en meer blijkt uit een onderzoek van webwarenhuis fonQ.nl dat naar aanleiding van de Oktober Woonmaand onder 694 Nederlanders is uitgevoerd.

De vrouw heeft in huis de broek aan
Driekwart van de Nederlandse stellen kiest gezamenlijk het interieur uit. Dat klinkt harmonieus, maar vrouwen blijken toch echt de broek aan te hebben. Vrouwen hebben eigenlijk altijd ten minste gelijke inspraak bij het nemen van beslissingen over het interieur. Slechts vier procent van de mannen neemt het besluit geheel zonder overleg met zijn partner. Dit tegenover dertig procent van de vrouwen die alleen interieurbeslissingen neemt. In sommige gevallen kan dat nadelig zijn voor de man. Een derde van de stellen blijkt namelijk een totaal andere interieursmaak te hebben.

Liever kwaliteit dan afwisseling
Als het op meubels aankomt, kiezen Nederlanders met name voor kwaliteit. De helft van de Nederlanders investeert het liefst in duurdere meubels die vervolgens jaren meegaan. Achttien procent koopt juist liever goedkopere meubels, zodat vaker van interieur gewisseld kan worden. Woonaccessoires worden wel regelmatig aangeschaft. Ruim veertig procent geeft aan minstens één keer per maand woonaccessoires te kopen. Naast kwaliteit gaan we voor duurzaamheid. Bijna de helft van de Nederlanders knapt oude meubels op en koopt tweedehands meubels.

Interieurinspiratie opdoen gebeurt online
Het web is voor de Nederlander een belangrijke bron voor het opdoen van interieurinspiratie. Vooral online woonwinkels zijn een inspiratiebron. Bijna twee derde geeft aan online woonwinkels te bezoeken wanneer behoefte is aan ideeën voor het inrichten van een huis (60%). Ook Pinterest (24%) en woonblogs (13%) worden daarvoor gebruikt. Naast inspiratie opdoen wordt er ook daadwerkelijk online gekocht. De helft van de Nederlanders heeft wel eens online een meubel gekocht en ruim tachtig procent heeft wel eens online een woonaccessoire gekocht.

Geschreven door: fonQ is het verrassende en inspirerende warenhuis met ruim 60.000 mooie producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle. Of je nu op zoek bent naar de finishing touch voor jouw interieur, een handig keukenhulpje of een unieke gadget als cadeautje voor jezelf: vind jouw mooi bij fonQ! Het webwarenhuis is uitgeroepen tot beste webwinkel in de categorie 'Wonen & Tuin' tijdens de Thuiswinkel Awards 2016. Ook tijdens de ABN AMRO Webshop Awards 2016-2017 en 2017-2018 is fonQ verkozen tot beste webshop in wonen.

Plaats uw reactie