fonQ lanceert nieuw responsive platform

Webwarenhuis fonQ is met het Nederlandse domein fonQ.nl live gegaan met een nieuw platform. De nieuwe frontend werkt responsive, waardoor de website gebruiksvriendelijk is voor uiteenlopende devices en geschikt is voor verschillende resoluties. Het webwarenhuis speelt hiermee in op het toenemende gebruik van tablet en smartphone door de consument.

Marktaandeel smartphone stijgt
Meer dan de helft van het verkeer van fonQ.nl is afkomstig van tablet en smartphone, waarbij laatstgenoemde snel stijgt in marktaandeel. “Door de snelle adoptie van 4G en de hoge beschikbaarheid van WiFi hoeven we niet meer zo lean te ontwikkelen voor mobiel. We kunnen nu een veel rijkere ervaring op smartphones bieden dan in het verleden. Dat is ook nodig, want smartphones zijn steeds meer een verlengstuk van gedachten en daardoor de start van koopgedrag. De strijd onder retailers wordt tegenwoordig uitgevochten op telefoons”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe. Ongeveer 30 procent van het verkeer op fonQ.nl komt binnen via smartphone.

De standaard willen zetten
In samenwerking met platformdeveloper Netivity heeft de e-commerce afdeling van fonQ afgelopen jaar gewerkt aan een nieuwe frontend dat het oude platform samenbrengt met de mobiele website. Het webwarenhuis breekt hierbij met de strategie om te werken met een apart mobiel domein. “Als ontwikkelaar van innovatieve internet software voor tientallen toonaangevende e-commerce partijen werken we al lange tijd samen met fonQ. Veel van wat we bij Netivity bedenken, ontstaat mede door de ideeën van fonQ. Ook deze nieuwe stap laat dat weer zien. Het is gebaseerd op een geëvolueerde visie op omnichannel, die wij delen”, aldus Wim Selles, directeur van Netivity.

Groeien en innoveren
De livegang van het platform gaat gepaard met een roadmap en een lijst van nieuwe optimalisaties en A/B-testen. Kerssemakers zegt: “Hoewel elke pixel en regel code is uitgedacht door onze specialisten zien we intern de huidige website meer als een bètaversie. Het oude platform blokkeerde veel ideeën. Nu dat probleem is verholpen, kunnen we eindelijk weer verder bouwen. De komende tijd staat dan ook volop in het teken van blijven ontwikkelen en onze emotional commerce-strategie goed neerzetten binnen het nieuwe platform. We zijn nog maar net begonnen.”