fonQ zet volgende stap in retailformule

Webwarenhuis fonQ voegt global fashion brands aan het lifestyle assortiment toe om zijn retailformule te verstevigen. Het warenhuis – dat zich focust op mooie producten in de domeinen wonen, koken en lifestyle – biedt hierdoor een nog completer assortiment voor zijn klanten. Het toevoegen van global fashion brands heeft als doel het merk fonQ verder te laden en autoriteit in lifestyle te vergroten.

Onderdeel uitrol retailformule
De uitbreiding van het lifestyle assortiment is onderdeel van het verder uitrollen van de retailformule. Hierin staat het verkopen van mooie producten van A-merken, opkomende merken en premium merken binnen de domeinen wonen, koken en lifestyle centraal. Uit recent marktonderzoek (april 2017) blijkt dat 50 procent van de consumenten, die bekend zijn met fonQ, het warenhuis associeert met lifestyle producten.

“We zijn blij dat de consument fonQ al weet te vinden voor lifestyle producten, maar er zijn nog volop kansen. Eind vorig jaar hebben we onze doelgroep geherdefinieerd en constateerden we dat we onze hoofddoelgroep nog beter kunnen bedienen door uitbreiding in lifestyle accessoires. We bedienden de fonQ-klant met mooie producten voor in en om het huis, maar voor een tas, horloge of zonnebril moest de klant naar een andere winkel. Toen we met lifestyle accessoires startten, was er geen andere aanbieder in het midden- en hoog segment waar je tegelijk een mooie barbecue, nieuwe stoelen en een trendy horloge kon kopen”, licht Joost Wels, CEO van fonQ, toe.

Belang van global brands
Recentelijk voegde fonQ global brands als DKNY, Ted Baker, Herschel Supply Co. en Guess aan het lifestyle assortiment toe en afgelopen week is er verder uitgebreid met o.a. het merk Ray-Ban. Op dit moment bestaat het totale lifestyle assortiment uit ruim 10.000 producten; zo’n vijftien procent van het gehele assortiment van fonQ dat inmiddels naar 70.000 producten gaat. Het online warenhuis is al enige tijd actief met lifestyle devices, zoals speakers, koptelefoons en sporthorloges. Nu verovert het merk ook positie in fashion gerelateerde lifestyle accessoires.

Als onderdeel van het vervolmaken van het productaanbod is fonQ flink aan het uitbreiden in categorieën als tassen, reisbagage, horloges, sieraden en zonnebrillen. “In het begin hebben we ons vooral gericht op het toevoegen van mooie local en Scandinavische merken. Het is belangrijk om eerst een sterk umfeld te creëren. Nu dat staat, ligt de focus op global brands. Om de klant optimaal te kunnen bedienen op het gebied van lifestyle producten zijn dergelijke merken nodig. We versterken hiermee onze positie in de markt en daarnaast sluit het mooi aan bij de overige global brands en A-merken die we in de andere segmenten voeren. Later dit jaar of begin 2018 zullen we opnieuw uitbreiden met nieuwe categorieën”, aldus Wels.


Op dit moment is fonQ landelijk zichtbaar via tv en abri’s met de ‘
Vind jouw mooi’-campagne. Naast het vergroten van de naamsbekendheid heeft de campagne als doel het merk te laden in de domeinen wonen, koken en lifestyle.