Omzet fonQ in 2014 naar 49 mln

Webwarenhuis fonQ heeft in 2014 een omzetgroei van 35 procent doorgemaakt. De omzet steeg naar ruim 49 miljoen euro. Deze groei is mede te danken aan de eerste landelijke tv-campagne, die het webwarenhuis vanaf mei 2014 is gestart.

Volledige focus op het merk fonQ
Het webwarenhuis heeft een vruchtbaar jaar achter de rug. Met een totaal van 700.000 pakketjes werd in 2014 ruim 40 procent meer pakketjes verstuurd dan het jaar ervoor. De landelijke tv-campagne ‘Mooi gevonden op fonQ.nl’ lijkt een belangrijke factor te zijn voor de behaalde omzetgroei. Met de opvallende tv-reclames richt fonQ zich op het vergroten van de naamsbekendheid en het bevorderen van merkvoorkeur bij bestaande klanten. De tv-campagne, die op verschillende televisiezenders te zien was, wierp zijn vruchten af en vergrootte de naamsbekendheid van fonQ in Nederland van 22 procent naar 51 procent. Om de focus op fonQ te behouden zijn in 2014 bewust licentiecontracten met andere webwinkels, zoals Rituals en diverse mediapartijen, beëindigd.

Om de groei te faciliteren zijn belangrijke stappen gemaakt. Zo is een geheel nieuw magazijn ingericht ter verbetering van zowel logistiek als service en voor efficiënte opslag van het groeiende assortiment. “Een nieuw ERP-systeem heeft er daarnaast voor gezorgd dat wij de groei zowel technisch als operationeel aankonden. Inmiddels is er 24/7 bezetting in het magazijn, is de klantenservice zeven dagen per week open en bieden wij ook avondbezorging aan”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe. Het assortiment van fonQ bestaat inmiddels uit ruim 40.000 voorradige producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.

Blijven inspireren staat voorop
De focus ligt in 2015 volledig op de groei van het webwarenhuis, waarbij zij haar pijlen richt op het verder uitbouwen van het merk fonQ. De reeds ingeslagen strategie gericht op emotional commerce gaat hierbij nog meer de boventoon voeren. Dit uit zich in uitbreiding van nieuwe productgroepen, creatieve samenwerkingen met leveranciers en bloggers/mediapartners, het interactiever maken van de website en een totale restyling van de huidige showroom. “Blijven inspireren staat voorop. De tv-campagne is voor fonQ een succesvolle stap geweest. Het heeft ons meer naamsbekendheid gegeven en daarmee kunnen wij het merk fonQ verder uitbouwen. Een tweede reeks tv-reclames om dit verder te ondersteunen, sluiten wij dan ook zeker niet uit”, aldus Kerssemakers.