Strategie emotional commerce draagt bij aan omzetgroei fonQ.nl
Webwarenhuis fonQ heeft in 2013 een omzetgroei van 37 procent doorgemaakt. De omzet nam van 27 miljoen euro in 2012 toe naar 37 miljoen euro in 2013. De ingeslagen strategie, waarbij de focus ligt op een doordachte productselectie en inspirerende productpresentaties, blijkt zijn vruchten af te werpen voor het webwarenhuis.
Feestdagen zorgen voor piek in omzet
November en december bleken, zoals naar verwachting, belangrijke maanden voor de online retail. Verkoopcijfers van webwarenhuis fonQ ondersteunen dit. In november en december van 2013 zag fonQ een stijging van ruim 34 procent in het aantal orders ten opzichte van de rest van het jaar. Ook wanneer vergeleken werd met diezelfde maanden in het jaar ervoor, zag het webwarenhuis opmerkelijke cijfers. De conversie bleek in november 2013 ruim 17 procent hoger en in december 2013 zelfs 20 procent hoger dan diezelfde maanden in 2012. Ook het mobiele verkeer nam in december 2013 flink toe ten opzichte van december 2012. Het verkeer naar fonQ.nl via tablets steeg met 35 procent en via smartphones maar liefst met 85 procent. Deze kanalen hielden in 2013 respectievelijk 26 en 11,5 procent van het totale verkeer in.
Van rationele transactie naar emotional commerce
De ingeslagen strategie van fonQ met betrekking tot emotional commerce lijkt een belangrijke factor te zijn voor de omzetgroei die het bedrijf afgelopen jaar doormaakte. fonQ verlegde haar focus van de rationele naar de emotionele transactie. “In een sterk concurrerende markt is het creëren van een merk, waarbij gevoel komt kijken, belangrijker dan ooit. Wij geloven dat engagement met de bezoeker op lange termijn een lonende strategie is die leidt tot koopintentie en herhaalaankopen”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ. Deze strategie uit zich op de website in o.a. een inspiratiemagazine en een giftfinder, maar ook door middel van inspirerende campagnes en een fysieke catalogus.
Uitbreiding assortiment en internationalisering
Het toevoegen van bijzondere producten aan het huidige assortiment valt ook binnen de emotional commerce-strategie. Naast de gangbare artikelen voor in en om het huis richt het webwarenhuis zich op producten die emotie oproepen en het merk fonQ verstevigen. “Voor een dergelijke uitbreiding van het huidige assortiment behoren overnames van bestaande webshops die leidend zijn in bijzondere productgroepen tot de mogelijkheden,” licht Kerssemakers verder toe. Daarnaast zet fonQ de focus op haar succesvolle uitbreiding in Europa, waar het producten verkoopt in o.a. België, Duitsland en Frankrijk, in het nieuwe jaar verder voort.