Cyber Monday piekt in Nederland door last minute online sinterklaasaankopen

Nederland doet dit jaar later zijn sinterklaasaankopen. Waar vorig jaar de cadeaus voor Pakjesavond al meer in medio november werden gekocht, ligt dit jaar de druk voor webwinkels met name in de week voor Sinterklaas. Gisteren lijkt het zwaartepunt te zijn geweest. De dag die in Amerika bekend staat als Cyber Monday. Dit blijkt uit de verkoopgegevens van webwarenhuis fonQ.

Zwaartepunt op maandag
Waar in Amerika spectaculaire kortingsacties topdrukte veroorzaken, danken Nederlandse online retailers de drukste dag van het jaar juist aan last minute sinterklaasaankopen door de consument. Zo ziet fonQ in de afgelopen week een verdubbeling van het aantal orders ten opzichte van de periode daarvoor. “De maandag voor Sinterklaas is tot nu toe voor ons de drukste dag van het jaar geweest. We hebben met een groot logistiek team de nacht doorgewerkt om de hoeveelheid orders aan te kunnen. De volgende piek zal in de week voor Kerst plaatsvinden”, voegt Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe. Bijna 50 procent van de orders is geplaatst tijdens kantooruren. De piek van de dag lag tussen 20:00-22:00 waarin 25 procent van de orders is geplaatst.

Nederlanders vieren Sinterklaas traditioneel op 5 december
Dit is in lijn met het feit dat Sinterklaas dit jaar door de meeste Nederlanders in het traditionele sinterklaasweekend wordt gevierd en nauwelijks in het weekend daarvoor. Dat bleek uit een samenwerking tussen Lootjestrekken.nl en fonQ.nl, waarbij uit een analyse van ruim 1 miljoen getrokken lootjes naar voren kwam dat 80 procent dit jaar Sinterklaas viert in het weekend van 5 december. Het webwarenhuis zag afgelopen weekend een daling van 30 procent in de gemiddelde productwaarde, wat ook duidt op sinterklaasaankopen. Uit de data van Lootjestrekken.nl blijkt dat het gemiddelde budget voor een getrokken lootje 18,20 euro is. De best verkopende productcategorieën van het webwarenhuis op Cyber Monday zijn gadgets, schrijfwaren, keukengerei, servies en speelgoed. Onder de best verkochte producten vallen een pindakaas vogelhuisje, een selfie stick, een snijplankenset, een toilettas en de fonQ giftcard.

Last minute aankopen via smartphone stijgt
Niet alleen het toenemende vertrouwen in de gecommuniceerde leverdatum stimuleert de consument tot het doen van last minute sinterklaasaankopen. Ook het toegenomen gemak waarbij vanaf mobiele kanalen sinterklaascadeaus besteld kunnen worden, kan een oorzaak zijn. Afgelopen weekend werden ruim 2,5 keer meer bestellingen geplaatst via een smartphone dan in ditzelfde weekend vorig jaar.