fonQ blikt terug op succesvol boekjaar

Online woonwinkel fonQ heeft op 1 april haar gebroken boekjaar afgesloten. Met meer dan 1,7 miljoen verkochte producten heeft de online woonwinkel meer dan € 103 miljoen aan omzet gegenereerd. Met een stijging in klanttevredenheid kan teruggeblikt worden op een succesvol jaar.  

Verandering consumentengedrag als gevolg van lockdown 

Jeremiah Albinus, CEO van fonQ blikt in een korte video terug op het afgelopen jaar. Albinus: “een jaar waarin alles om het huis leek te draaien: consumenten bleven meer thuis en kochten meer producten voor het huis, vanuit het huis. Er werd 400% meer gezocht naar bureaus en bureaustoelen én het aantal bezoekers boven de 65, verdubbelde tijdens de eerste lockdown”. De eerste maanden in het boekjaar steeg het verkeer naar het platform met meer dan 70% als gevolg dat consumenten online zijn gaan winkelen. 

Stijging klanttevredenheid fonQ 

Deze cijfers normaliseerden echter weer richting de zomer. “De stijging in vraag was een behoorlijke operationele uitdaging. Collega’s van verschillende afdelingen hebben in het magazijn geholpen om de pakketjes op tijd bij de klanten te krijgen. We hebben het afgelopen jaar producten en partners aan ons platform toegevoegd, waardoor onze collectie inmiddels bestaat uit meer dan 140.000 producten van 600 verschillende verkooppartners waar de klant uit kan kiezen”, licht Albinus toe. fonQ kan terugblikken op een succesvol jaar, waar ook gewerkt is aan kwaliteit. De NPS steeg in het laatste half jaar van 47 naar 57 en de webshop heeft twee Awards in de wacht gesleept: de Shopping Award in de categorie Wonen en de DHL Beste Webwinkel van Nederland 2021 prijs. 

Innovatie op de klantreis in Home&Living 

 “We zijn trots op de resultaten, maar blijven vooruitkijken en innoveren. We zijn continu bezig om de klantreis te verbeteren in communicatie, technologie en operatie”, legt Jeremiah uit. fonQ focust zich meer op foto’s en reviews van klanten als toevoeging op de productpagina. Naast ‘user generated content’, is er ook een tool aan het platform toegevoegd waarmee klanten een moodboard kunnen maken door verschillende producten in een woonkamer te plaatsen. fonQ implementeert deze tool als eerste woonwebshop in Nederland. “Daarnaast staat er aankomend jaar onder andere op de planning om in de logistiek stappen te gaan maken om grote pakketten efficiënter, en daarmee duurzamer, te versturen. Allemaal met de visie om het online kopen van woonproducten makkelijker en leuker te maken”, aldus Albinus.

Bekijk hier de infographic in groot formaat.