Webwarenhuis fonQ heeft een nieuw inspiratiemagazine voor wonen, koken en lifestyle gelanceerd: MOOI magazine. Met dit crossmediale platform zet fonQ de combinatie van ontdekken, inspireren en kopen centraal. Het magazine verschijnt vier keer per jaar met een oplage van 200.000 per editie en wordt grotendeels via de bestellingen van de webshop verspreid.
Strategische zet voor het merk fonQ
MOOI magazine is een vernieuwend concept en vervangt de fonQ catalogus, die sinds 2009 twee keer per jaar werd uitgebracht. De catalogus paste niet meer binnen de huidige emotional commerce-strategie van het webwarenhuis, waarbij het inspireren van de consument voorop staat. Door een creatieve manier van communicatie en het creëren van beleving bij de consument wil fonQ zich als merk onderscheiden. “Het medialandschap verandert. Ook retailers nemen de rol van uitgever op zich en een fysiek magazine waarmee wij de klant kunnen inspireren, past perfect bij het merk fonQ. Met de komst van MOOI magazine kunnen wij ons merk meer laden en koppelen aan wonen, koken en lifestyle”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ.
Relevante en waardevolle content
Voor de invulling van MOOI magazine werkt fonQ samen met haar leveranciers. Het creëren van relevante en waardevolle content is het uitgangspunt. “Wij geloven in native advertising, een vorm van publishing waarbij advertenties onderdeel zijn van de reguliere content. Door producten en merken van onze leveranciers te koppelen aan huidige thema’s, trends en seizoenen wordt de content voor de lezer relevant en de moeite waard om te lezen”, licht Kerssemakers toe. Exclusiviteit wordt daarbij gewaarborgd. Het magazine bevat 84 pagina’s, waardoor slechts een klein deel van de 750 merken en het assortiment – inmiddels ruim 50.000 producten – kan worden uitgelicht.
fonQ als mediabureau
Het magazine is volledig door het interne mediabureau van fonQ – dat bestaat uit een eigen salesteam, redactie en designafdeling – gecreëerd. Daarnaast wordt samengewerkt met bloggers uit het fonQ Bloggersnetwerk. Het magazine valt op door haar unieke stijl, waarbij de focus ligt op de passie voor mooie en bijzondere producten. Door middel van reportages, interviews, productreviews, recepten, tips en andere inspirerende en themagerichte content trekt het de aandacht van de doelgroep. MOOI magazine richt zich op vrouwen en mannen tussen de 25 en 54 jaar met een bovengemiddelde interesse voor trends en toonaangevende producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.