Nederland viert massaal Sinterklaas in het weekend van 5 december
Vierde vorig jaar slechts een vijfde Sinterklaas op 5 december, dit jaar is deze datum weer ongekend populair en wordt Pakjesavond door twee keer zo veel Nederlanders traditioneel op 5 december gevierd. Daarnaast heeft de Sint met €18,20 weer iets meer te besteden dan afgelopen jaar. Dat en meer blijkt uit een analyse van meer dan 1 miljoen lootjes die getrokken zijn via Lootjestrekken.nl en de verkoopgegevens van webwarenhuis fonQ.
Sinterklaasweekend populair
Het overgrote deel van Nederland viert dit jaar Sinterklaas in het weekend van 5 december (80%). Veertig procent van de Nederlanders viert het familiefeest op 5 december zelf; een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar (21%). “Uit onze data blijkt dat het vieren van Sinterklaas op de traditionele feestdag zelf in jaren niet zo populair is geweest”, voegt Arjan Kuiper van Lootjestrekken.nl hieraan toe. Bij 15 procent van de huishoudens komt de Goedheiligman dit jaar al voor 5 december langs.
Sint heeft weer meer te besteden
Waar vorig jaar een daling van 2 procent te zien was in het afgesproken bedrag voor een sinterklaascadeau, is dit jaar een zeer lichte stijging geconstateerd. Het budget voor een cadeau ligt gemiddeld op €18,20. Vorig jaar was dit een bedrag van €18,10. Hoewel de Sint dus weer iets meer te besteden heeft, kan hij ook dit jaar niet tippen aan de Kerstman. Het budget voor kerstcadeaus ligt bijna 30 procent hoger, namelijk €23,65.
De oriëntatiefase voor sinterklaascadeaus is in volle gang. Opvallend daarbij is dat op zondagen met name de cadeauoriëntatie plaatsvindt en op maandagen vervolgens de sinterklaasaankopen worden gedaan. “De komende twee zondagen verwachten wij een verdubbeling van het bezoek naar onze website”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ.
Gebruik mobiele apparaten neemt toe
Zowel voor cadeauoriëntatie als het doen van aankopen zijn mobiele apparaten steeds populairder. Bij 46 procent van de Nederlanders vindt de oriëntatie voor cadeaus plaats via tablet of smartphone en bijna een derde doet via deze kanalen daadwerkelijk de cadeauaankopen. “De verschuiving van desktop naar mobiele apparaten is dit jaar nog zichtbaarder geworden. Tegenwoordig plaatsen steeds meer consumenten hun bestelling vanaf de bank of in de trein in plaats van achter de desktop”, licht Kerssemakers toe.