Sinterklaas massaal eerder gevierd

Sinterklaas wordt dit jaar massaal eerder gevierd. Bijna de helft van de Nederlanders viert het in het weekend van 1 en 2 december. Slechts een vijfde viert het op 5 december. Sinterklaas heeft dit jaar per surprisecadeau meer te besteden. Dat blijkt uit analyse van meer dan 900.000 lootjes van Lootjestrekken.nl en verkoopgegevens van het webwarenhuis fonQ.

Vroege pakjesavond
Het weekend van 1 en 2 december is met 43% het meest populair om Sinterklaas te vieren. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders viert pakjesavond het weekend na 5 december. Slechts een vijfde van de Nederlanders geeft elkaar gedichten, surprises en cadeaus op 5 december. Patrick Kerssemakers van fonQ: “Nederlanders starten dit jaar ook eerder met de voorbereidingen voor pakjesavond, bijna 10% begon in oktober al met inkopen. We weten dat de piek van de inspanningen voor Sinterklaas echter in november ligt, waar 67% oriënteert op potentiële cadeaus. Opvallend is dat mensen die laat inkopen meer geld uitgeven dan de mensen die vroeg shoppen.”

Oriënteren op zondag, kopen op maandag
42% van de consumenten is tijdens kantooruren bezig met de oriëntatie naar cadeaus. 6% oriënteert zich ’s nachts. Zondag is de belangrijkste dag waarop men de tijd neemt om keuzes te maken, de bestelling wordt vervolgens pas op maandag geplaatst.

Economische crisis Spanje niet van invloed op budget
Vergeleken met 2011 is het budget van Sinterklaas met 4% gestegen. Dit jaar geeft de Sint gemiddeld €18,45 uit aan een cadeau, vorig jaar was dat nog €17,80. Daarmee is het budget van de Kerstman dit jaar groter dan dat van Sinterklaas. Arjan Kuiper van lootjestrekken.nl: “De crisis heeft duidelijk geen invloed op het budget van beide heren. Dit jaar wordt gemiddeld per cadeau weer wat meer uitgegeven. Op de feestdagen wordt ondanks alle onrust in Nederland dus niet bezuinigd.”