Webwinkel fonQ.nl opent 115 mobiele shops

Sinds de lancering is de directe opbrengst via smartphones met 50% gestegen

fonQ heeft op haar Nederlandse platform met 115 shops een mobiele versie uitgerold. De eerste resultaten zijn boven verwachting, de online retailer heeft daarom besloten meer resources te verschuiven naar de doorontwikkeling van het mobiele kanaal.

Omzetstijging van ruim 50 procent
Op 28 maart 2013 heeft fonQ de nieuwe mobiele shop gelanceerd met gebruiksgemak als speerpunt. Om een leercurve te bouwen koos fonQ voor een bètalancering. Patrick Kerssemakers van fonQ: “We zagen de trend van mobiel wel aankomen, maar hebben gewacht tot het kantelpunt om hier verder in te investeren. Dat punt is nu bereikt. De eerste resultaten van onze bètaversie tonen een conversiestijging van meer dan 40%, dit toont aan dat een goede mobiele shop gewaardeerd wordt door onze klanten. Ook zien we dat mensen het aandurven om op dit verbeterde platform grotere bestellingen te plaatsen. Onze omzet is zelfs met meer dan 50% gestegen.” Op 4 april is de mobiele shop ook live gezet op de andere 114 nicheshops, waaronder barbequespeciaalzaak.nlafvalemmershop.nl en pannenwebshop.nl.

Ook de nicheshops converteren
Meer dan 60 procent van het verkeer op het domein m.fonQ.nl is afkomstig vanuit de nieuwsbrieven en direct verkeer. Dit zijn veelal bezoekers die al bekend zijn met het merk. Op de nicheshops komen veelal bezoekers die onbekend zijn met fonQ als merk, waardoor de organisatie de verwachting had dat deze shops zich minder zouden lenen voor mobiele conversie. Drie weken na de uitrol lopen echter 47% van de mobiele orders via nicheshops. Met name webshops met generieke producten en lagere productprijzen converteren bovengemiddeld goed.

Focus
Ongeveer 6,7 procent van het verkeer op de webshop is afkomstig van een smartphone. Het omzetpercentage via dit kanaal ligt echter lager en blijft hangen op 2,2 procent. Patrick Kerssemakers: “We zijn ervan overtuigd dat de smartphone essentieel is voor de customer journey en dat een groot deel van de bezoekers die niet direct converteren later alsnog een bestelling plaatsen via een tablet of desktop. Hierdoor zullen we meer resources inzetten om onze klanten goed te blijven bedienen via dit platform”. Meer dan 22% van het verkeer op alle fonQ.nl shops komt binnen via een tablet. Er is gekozen om hier geen apart platform voor te bouwen, maar om de huidige webshop tablet-friendly te houden.