Webwarenhuis fonQ heeft in 2015 wederom een flinke groei doorgemaakt. De omzet steeg naar ruim 66 miljoen euro, wat een omzetgroei van 35 procent betekent. De omzetstijging is in lijn met het voorgaande jaar, waarin ook een groei van 35 procent werd behaald. Met een totaal van ruim 900.000 pakketjes is dit jaar zo’n 30 procent meer orders verstuurd dan het jaar ervoor.
Focus op merk werpt vruchten af
De constante groei dankt het webwarenhuis mede aan de sterke focus op het merk fonQ. Met de komst van de landelijke tv-campagne ‘Mooi gevonden op fonQ.nl’, die in het voorjaar van 2014 van start ging, staat het bouwen van het merk fonQ in de organisatie centraal. Inmiddels ligt de naamsbekendheid van fonQ in Nederland op 65 procent, wat voor de campagne nog 22 procent was. Ook het MOOI magazine, een fysiek inspiratiemagazine voor wonen, koken en lifestyle dat vier keer per jaar verschijnt, lanceerde het webwarenhuis eind 2015 vanuit branding overwegingen.
“Naast korte termijn doelstellingen lag de focus de laatste jaren ook op het leggen van belangrijke merkfundamenten. De landelijke tv-campagne is daar een goed voorbeeld van; nu twee jaar later merken we nog steeds het effect. Op dit moment liggen er plannen om hierin een volgende crossmediale stap te nemen. Het winnen van de Thuiswinkel Award 2016 in de categorie ‘Wonen & Tuin’ en de ABN AMRO Webshop Award ‘beste warenhuis’ zijn voor ons belangrijke signalen dat het merk fonQ sterker wordt en autoriteit claimt op het gebied van wonen, koken en lifestyle. Het mooiste hiervan is dat dit waarderingen zijn vanuit de consument”, licht Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ, toe.
Klantgericht jaar achter de rug
Het afgelopen jaar maakte het webwarenhuis belangrijke stappen op het gebied van klantgerichtheid. Zondagbezorging werd ingevoerd en het Nederlandse domein fonQ.nl kreeg een responsive platform. De website is op deze manier gebruiksvriendelijk voor uiteenlopende devices en resoluties. “Ruim de helft van het verkeer naar fonQ.nl is afkomstig van tablet en smartphone. Dit zal alleen maar toenemen. Daarom is het voor ons belangrijk ‘mobile first’ te blijven denken. Wij geloven dat de verbeteringen die we nu doorvoeren bepalend zijn voor de toekomst van fonQ en verdere groei”, aldus Kerssemakers.
Het komende jaar zal het jonge webwarenhuis zich blijven richten op groei in samenwerking met haar leveranciers en de organisatie verder uitbouwen. Daarnaast ziet fonQ groeikansen voor de buitenlandse domeinen. Op dit moment zorgen de buitenlandse fonQ webshops voor ruim tien procent van de totaalomzet, maar dit zou zeker verder kunnen uitgroeien.